Det är kommunrevisorerna som tillsammans med revisorerna i kommunens egna aktiebolag och det internationella revisions- och rådgivningsföretaget KPMG tittat närmare på hur Eskilstuna kommun arbetar för att motverka fusk, oegentligheter och bedrägerier.
Problemen finns, som revisorerna påpekar, inom hela välfärdssystemet. Men särskilt ofta i de kommunala områdena hemtjänst och assistans. Och med fusk, oegentligheter och bedrägerier menar de här när en extern aktör, ett företag eller privatperson på ett otillåtet sätt utnyttjar kommunala medel för egen vinning.
Granskningen visar att kommunen har ett övergripande medvetenhet om riskerna, men att nämnder och styrelser inte fullt ut strategiskt jobbar för att motverka oegentligheter i verksamheten. Inte heller finns någon funktion med högsta ansvar för det förebyggande arbetet.
Granskarna efterlyser också bättre samverkan, både internt och med externa aktörer och myndigheter.
Den 17 december 2021 trädde den nya visselblåsarlagen – lag om skydd för personer som rapporterar missförhållanden – i kraft. Det finns nu därför lagkrav på att det ska finnas en visselblåsarfunktion i organisationer med fler än 50 anställda. Det fanns det inte i Eskilstuna kommun när revisorerna gjorde sin granskning av arbetet att motverka fusk, bedrägerier och oegentligheter.
Vård- och omsorgsnämnden tar upp frågan på kommande sammanträde, den 23 mars, och efterlyser ett mer kommungemensamt säkerhetsarbete.