Eskilstuna kommun ska bli bättre på att bemöta företagare

Effektivare detaljplaneprocess, tydligare information om upphandlingar på webbsidan och snabbare svar på brev och telefonsamtal. Det är några av företagarnas önskemål på Eskilstuna kommun.

Eskilstuna2016-12-01 05:30

Företag kan ha olika kontaktvägar in i kommunen beroende på vilket ärende det gäller. Ett företag som till exempel ska söka ett bygglov kan ta kontakt direkt med bygglovsavdelningen.

Eskilstuna kommun har fått relativt gott betyg på den typen av serivce. I SKL:s senaste mätning av hur nöjda företagarna är med kommunens service ökade Eskilstunas Nöjd-Kund-Indes (NKI) från 72 till 74.

Om ett företag vill bygga något större kan det ha flera frågor om till exempel mark, detaljplan, bygglov, el och va. Företagaren måste då ha kontakt med flera olika delar av kommunen, vilket kan medföra att det blir svårt att bilda sig en uppfatting om handläggningstiden.

Trots det goda resultatet i Nöjd-Kund-Index halkade Eskilstuna ner 24 placeringar till plats 210 i årets upplaga av Svenskt näringslivs ranking över företagsklimatet i landets kommuner.

Tappet fick kommunen att ta kontakt med Svenskt Näringsliv och be organisationen om hjälp att ordna möten med lokala företagare. Två sådana dialogmöten har hållits under hösten varav det senaste i tisdags.

Ett tiotal företagare tog chansen att framföra sina synpunkter till politiker och tjänstemän från kommunen. Kommunstyrelsens ordförande Jimmy Jansson (S) kommenterade Svenskt Näringslivs uppgift att drygt 3 av 10 företagare i Eskilstuna tvekar att lämna in klagomål till kommunen eftersom de befarar att det kan påverka deras verksamhet negativt.

– Om det händer måste man vända sig till politiken direkt. Sånt beteende är oacceptabelt. Ingen ska någonsin behöva vara rädd för att kontakta kommunen och lämna kritik, sa han.

Tommy Eklånge från Eklånges Elektriska AB var bekymrad över att tjänstemän är dåliga på att svara på brev och ringa tillbaka.

– Den här återkopplingen, den här kontakten är fasligt dålig med Eskilstuna elverk. Det har jag stört mig på nu. Har man skickat ett brev svarar de inte på det, de bryr sig inte: 'Du ska skicka på nätet annars struntar vi i det.'

Jimmy Jansson konstaterade att den allmänna trenden i samhälletär att kommunikation förs över från det analoga till det digitala.

– Vi får ta med oss och se hur man kan säkerställa att man inte behandlas illa bara för att man kommer in med papper. Det är ju fortfarande en formell handling.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om