Eskilstuna metallåtervinning: "En vinnare för alla"

Gamla bilbatterier från privatpersoner eller lastbilscontainrar fyllda med järnsskrot. Eskilstuna metallåtervinning AB köper återvinningsbara metaller från både industri och allmänhet. "Sen jag startade verksamheten i början av 90-talet har medvetenheten för miljön ökat markant. Mycket av det som tidigare gick till deponi återvinns idag", säger bolagets vd Niclas Matsson.

Niclas Matsson, vd på Eskilstuna metallåtervinning AB, har nyligen flyttat verksamgheten från Kardangatan i Valhalla till en ny anläggning i Brunnsta.

Niclas Matsson, vd på Eskilstuna metallåtervinning AB, har nyligen flyttat verksamgheten från Kardangatan i Valhalla till en ny anläggning i Brunnsta.

Foto: Joakim Serrander

Eskilstuna2021-05-22 14:45

Efter nästan 25 år på Kardangatan i Valhalla lämnade Eskilstuna metallåtervinning nyligen stan för större och mer ändamålsenliga ytor. Sedan ett par veckor rullar den nybyggda återvinningsanläggningen i Brunnsta för högtryck.

– Det känns bra att äntligen vara igång. Vi hittade tomten för tre år sedan och har haft flera diskussioner med säljaren, som var kommunen, sedan dess. Det tog lite tid innan vi fick börja bygga, men det har det varit värt. Den nya anläggningen ger oss helt nya förutsättningar att växa, säger Niclas Matsson.

undefined
Niclas Matsson, vd på Eskilstuna metallåtervinning AB, har nyligen flyttat verksamgheten från Kardangatan i Valhalla till en ny anläggning i Brunnsta.

Verksamheten tar hand om alla typer av återvinningsbara metaller och en stor del handlar om järnskrot, koppar, mässing och bilbatterier.

– Tidigare har vi främst riktat in oss och köpt skrot från privatpersoner. Med fördubblad yta och en ny fordonsvåg kan vi handla från större aktörer och hantera och leverara helt andra volymer.

undefined
I den nya anläggningen står en enorm automatiserad sax, som matas av en kloförsedd kran och klipper upp allt skrot som är större än 1,5 meter.

I skrotbranchen är allt baserat på mått och vikt. I den nya anläggningen står en enorm automatiserad sax, som matas av en kloförsedd kran och klipper upp allt skrot som är större än 1,5 meter.

– Det är maxmåttet för järnskrot – koppar, som är väsentligt mer värdefullt, klipps i mindre bitar.

De flesta metaller handlas till dagspris, medan tariffen för järnskrot är mer stabil. Sedan slutet av förra året har prisstegringen på många metaller rusat, vilket gör att säljarna också får mer betalt för det som lämnas in.

– Järnpriset har stigit med 100 procent sedan december och koppar ligger på all-time-high. Det gäller att hänga med för när priserna rasar kan det gå snabbt utför.

undefined
Priset på koppar och andra metaller har skjutit i höjden på senare år, något som Eskilstuna metallåtervinning har bra koll på.

Att priset på koppar har dragit iväg tror Niclas Matsson till stor del beror på det ökade intresset för ny mer miljövänliga bilar. 

– En konventionell bil innehåller ca 20 kg koppar medans det går åt ca 80 kg för att tillverka en elbil. När fler väljer elbil ökar också efterfrågan på metallen.

Under den tid som tidningen är på plats på rullar flera lastbilar upp på den långa vågen och en ung man stannar till och lastar av tolv begagnade bildäck på aluminiumfälg som han får 50 kronor styck för.

undefined
Lastbil efter lastbil rullar upp på den nya fordonsvågen för invägning innan de lämnar av sin last.

– Alla är välkomna. Dumpa inte gamla bilbatterier och tvättmaskiner i naturen, kom hit med grejerna och få betalt istället – det tjänar alla på, säger Niclas Matsson.

Han har varit i skrotbranschen hela sitt vuxna liv och vittnar om stora framsteg för miljön sedan han startade företaget 1993.

– Visst krävs det fortfarande en hel del handpåläggning, men företag har ofta väldigt bra koll på vad de lämnar ifrån sig. Ny teknik gör också att mycket mer än tidigare kan sorteras upp på rätt sätt och återvinnas.

undefined
Niclas Matsson, stadigt placerad på den nya fordonsvågen.

Inom kort får Eskilstuna metallåtervinning och dess fem medarbetare sällskap av systerföretaget och bilskadeverkstaden Bilplåt Eskilstuna AB, som också ska flytta ut till området i Brunnsta.

– Det blir bra när vi är på samma ställe. Vi har en stabil omsättning och med den nya anläggningen ges goda möjligheter till tillväxt. Vi ser ljust på framtiden.

Kunderna är företag och fabriker som återfinns såväl lokalt som utomlands. Koppar och aluminium hamnar inte sällan hos svenska smältverk, medan stora volymer järnskrot skeppas utomlands.

undefined
Gamla fälgar är alltid värda någonting. Sälj dem till en metallåtervinning istället för att dunpa dem i skogen.

– Det här är inte som att köpa in ett parti modejeans och försöka bli av med. Vi verkar i en bra bransch och allt vi köper går att sälja – med vinst.   

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!