Vittnesmålen om bristerna i färdtjänsten har varit många, inte minst i Eskilstuna-Kuriren där människor berättat om barn som lämnats på trottoaren och om brukare som rest långa omvägar eller inte kunnat göra sig förstådda hos telefonisterna i beställningscentralen.
Nu har Magnus Johansson fått nog.
— Det är tydligt att Eskilstunas färdtjänst inte fungerar tillräckligt bra. Problemen har dessutom tilltagit under det senaste året.
Även han får ta del av människors berättelser om bristerna.
— Senast i går hade jag ett samtal från en personlig assistent som berättade om en brukare som höll på att missa en begravning för att tidschemat var alldeles för tajt.
— Det är extra allvarligt eftersom det handlar om människor i behov av särskilt stöd. Konsekvenserna när det inte fungerar kan bli betydligt mer omfattande än för vanliga resenärer.
Färdtjänsten i Sörmland är i dag upphandlad gemensamt av landstinget och åtta av länets nio kommuner, Strängnäs har valt att stå utanför. Beställningarna administreras av Samres medan transporterna utförs av flera olika bolag, med kraftig dominans av Tuwa.
Just Samres roll är ett problem, anser Magnus Johansson.
— Inte minst sedan Samres utlokaliserat beställningscentralerna till Estland, Moldavien och Senegal. Jag bedömer att det försvårar vid beställningarna, både genom bristfällig lokalkännedom och bristande språkförståelse.
Att färdtjänsten i Eskilstuna blivit sämre det senaste året stöds av statistiken. När bolagen inte klarar sina åtaganden får de nämligen böta. Under januari— augusti förra året betalade till exempel Tuwa 117 000 kronor i vite. Samma period i år hade summan stigit till 331 000, alltså nästan en tredubbling. 82 procent av vitena gällde brister inom färdtjänsten i Eskilstuna.
Det nuvarande färdtjänstavtalet löper fram till 2016. Sedan är det dags att pröva en annan organisation, tycker Magnus Johansson.
— Kommunen bör utreda förutsättningarna att ta över beställningscentralen i egen regi, eventuellt tillsammans med Strängnäs som uttryckt intresse för detta