Eskilstunaadvokat körde för fort – för tionde gången

En Eskilstunaadvokat åtalades i tisdags för hastighetsöverträdelse. Mannen förnekar brott och ifrågasätter polisens mätresultat.

Två gånger bara i år har mannen kört fortare än det tillåtna.

Två gånger bara i år har mannen kört fortare än det tillåtna.

Foto: TT

Eskilstuna2021-09-20 06:01

Vid minst tio tillfällen sedan 2014 har en Eskilstunaadvokat ertappats med att ha kört för fort. För närvarande är han aktuell i tre rättsfall som lett till åtal sedan 2020, men som ännu inte avgjorts.

Ett av de öppna ärendena handläggs vid Västmanlands tingsrätt. Det handlar om en fortkörning som skedde i januari mellan Sala och Västerås. Advokaten passerade fartkameran vid Loviseberg i 115 kilometer i timmen där hastigheten är begränsad till 90. Det var kväll och mörkt men bilderna blev bra och utredarna kunde enkelt knyta körningen till Eskilstunabon. I flera av de tidigare fallen har advokaten förnekat brott, och ifrågasatt mätutrustningar, såväl automatiska trafiksäkerhetskameror som polisens handhållna laserinstrument. I det fallet erkänner han dock fortkörningen men förnekar brott.

Hans förklaring är att det var en nödsituation i det att han skjutsade en person som skadat sig samband med en fritidsaktivitet i Sala. Trots att den närmaste akutmottagningen fanns i Västerås valde han att skjutsa den skadade till Mälarsjukhuset. 

Åklagaren anser att målet kan avgöras utan huvudförhandling och har utfärdat ett strafföreläggande med förslag på 2 800 kronor i böter. Advokaten har dock inte svarat vilket medför att rättegång ska hållas.

undefined
Två gånger bara i år har mannen kört fortare än det tillåtna.

Den senaste kända fortkörningen skedde den 21 april. Då genomförde polisens trafikgrupp en hastighetskontroll på länsväg 910 i Strängnäs kommun. Eskilstunaadvokaten som körde i 79 km/h på 70-väg ville inte godta någon ordningsbot då han "inte kan tänka sig att det gått så fort som laserinstrumentet visat". Istället för att acceptera böter på 1 500 kronor blir det Eskilstuna tingsrätt som får avgöra saken. Åtal väcktes i tisdags.

Delar av Eskilstunabons fortkörningshistorik:

2014

* Okänd hastighet på 70-väg i Strängnäs kommun.
* 108 km/h på 90-väg, Enköpings kommun.

2016

* 67 km/h på 50-väg i tättbebyggt område, Lindesbergs kommun. Dömdes mot sitt nekande till 2 400 kronor i böter.

2017

* 98 km/h på 90-väg, Flens kommun.
* 112 km/h på 100-väg, Västerås stad.

2018

* 83 km/h på 70-väg, Eskilstuna kommun.

2019

* 94 km/h på 80-väg, Strängnäs kommun.

2020

* 115 km/h på 90-väg, Västerås stad. Åtal väckt. Erkänner men förnekar brott.

2021

* 94 km/h på 80-väg, Örebro kommun. Åtal väckt. Erkänner.
* 79 km/h på 70-väg, Strängnäs kommun. Åtal väckt. Förnekar brott.

undefined
Polisens trafikgrupp i Eskilstuna stoppade mannen under våren. Bilden är tagen vid ett annat tillfälle.

Trots de upprepade fortkörningarna har advokaten fått behålla sitt körkort. Tre ringa fortkörningar, inom spannet 1-24 km/h över tillåten hastighet, inom en tvåårsperiod brukar medföra en varning. 2019 utfärdade också Transportstyrelsen en varning mot Eskilstunabon. I beslutet räknade myndigheten in fyra fortkörningar 2017-2018.

undefined
2019 fick Eskilstunabon en varning efter fyra fortkörningar på 15 månader.

Mannens yrkesverksamhet och plats i Advokatsamfundet är på intet sätt hotad.

Börje Samuelsson, ordförande i Advokatsamfundets disciplinnämnd, förklarar.

– Tidigare kunde samfundet inte utesluta en advokat som mördade sin fru, inte ens om hon också var advokat. Det har ändrats och allvarlig brottslighet som sker utanför advokatverksamheten kan nu medföra att man anses olämplig att utöva yrket. Men ta rattfylleri, till exempel. Enligt min bedömning kan disciplinnämnden agera om en advokat är alkoholpåverkad i en rättssal, men inte om denne ertappats i bilen på vägen dit, säger ordföranden.

Så fortkörningar är inte ens nära någon reprimand?

– Nej, det är helt uteslutet, säger han.

Advokaten har erbjudits möjlighet att kommentera artikelns innehåll.

Hastigheten gör skillnad

Om alla strikt följde hastighetsgränserna skulle dödsfallen minska med ca 30 procent. Om alla alltid körde nyktra skulle de minska med cirka 20 procent och om alla alltid använde bilbälte med cirka 10 procent.

Källa: Nationalföreningen för trafiksäkerhetens främjande (NTF)

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!