Expertens bästa tips – så undviker du att bli lurad

Telia hade fel och ska betala tillbaka närmare 12 000 kronor. Det beslutade nyligen ARN till en Eskilstunabos fördel. Många hamnar i tvister med telekomföretag men det finns enkla sätt att undvika det, enligt kommunens konsumentvägledare Christine Fransholm.

En Eskilstunabo fick rätt hos ARN efter en tvist med Telia. Christine Fransholm är konsumentvägledare på Eskilstuna kommun och känner igen situationen som personen hamnade i.

En Eskilstunabo fick rätt hos ARN efter en tvist med Telia. Christine Fransholm är konsumentvägledare på Eskilstuna kommun och känner igen situationen som personen hamnade i.

Foto: Hanna Franzén / TT/Fredrik Persson/TT/Anders Nilsson

Eskilstuna2022-04-08 20:31

En Eskilstunabo ingick i februari förra året ett avtal med Telia men ville kort därefter skjuta upp abonnemangets start med en månad. Det resulterade i att en tjänst som inte ingick i ursprungsavtalet lades till för konsumenten. Det märkte Eskilstunabon när fakturan kom i början av maj.

Telia menade att konsumenten fått en bekräftelse mejlad där det framgick vad som hade avtalats, Eskilstunabon i sin tur menade att Telia hade skickat bekräftelsen till fel mejladress.

undefined
Telia rekomenderas av ARN att betala tillbaka drygt 11 800 kronor till en Eskilstunabo efter en tvist rörande ett abonnemang.

Eskilstunabon valde att anmäla Telia till Allmänna reklamationsnämnden, ARN, och har nu fått rätt. ARN rekommenderar Telia att betala tillbaka totalt 11 861 kronor som utgör kostanden för betalade räkningar och dröjsmålsränta.

Tvister, likt den ovanstående, som rör så kallade telekomtjänster är relativt vanliga. Det berättar kommunens konsumentvägledare Christine Fransholm.

– Det ligger väldigt högt upp i vår statistik, kategorin brukar landa på tredje-fjärde årligen. Det är absolut vanliga frågor, säger hon.

Antalet ärenden har emellertid minskat något sedan 2018 då kravet på skriftligt avtal infördes. Från att det innan dess räckte med ett muntligt inspelat avtal krävs nu ett skriftligt avtal för att ett avtal ska vara giltigt. Namnteckningen kan vara digital namnteckning och genomföras via sms eller Bank ID.

undefined
Christine Fransholm är konsumentvägledare på Eskilstuna kommun. Hon betonar vikten av att läsa igenom det skriftliga avtalet man slutit även om man ingått ett muntligt avtal innan.

– Men för att det ska vara giltigt när det gäller telefonförsäljning så får inte underskriften ske under samtalet, för då är den inte korrekt, säger Christine Fransholm och fortsätter.

– Vi märker många gånger att konsumenterna har guidats till att göra underskriften under tiden samtalet pågår. 

Det konsumentvägledarna kan göra då är att ta fram samtalslistor för att kontrollera om signeringen skett under tiden samtalet pågått. Om så skett är avtalet ogiltigt.

Christine Fransholm ser ofta fall som liknar det med Eskilstunabon som fick rätt mot Telia. Där konsumenter ingått avtal de inte riktigt vet om.  

undefined
För att ett avtal ska vara giltigt ska det finnas en skriftlig underskrift. Den skriftliga underskriften kan ske digitalt, bland annat med hjälp av Bank ID.

– Det är viktigt att konsumenterna är uppmärksamma, det är oftast via telefon de här avtalen ingås. Men det kan vara svårt, särskilt för äldre och personer som har svårigheter med språket att ta till sig det här, säger hon.

Som konsument ska man vara extra försiktig när det gäller företag man inte känner till, påpekar Christine Fransholm. Seriösa aktörer lyder ofta ARN:s rekommendationer, det kan bli större problem när man har att göra med en oseriös aktör.

– Vi uppmanar konsumenten att börja i rätt ände och kolla upp vilken typ av företag den handlar av. Om du hamnar i en tvist vill du göra det mot ett företag som är seriöst.

undefined
Mo i Rana 20180913. Eldre dame med telefon. Modellklarert. Foto: Gorm Kallestad / NTB scanpix / TT / kod 20520

Hon trycker även på vikten av att kontrollera så att det skriftliga avtalet stämmer med det som man eventuellt kommit överens om muntligt.

– Om jag blivit lovad guld och gröna skogar och sedan inte läser igenom det skriftliga avtalet kan det bli problem.

Det finns alltid en ångerrätt på 14 dagar, men den kan förlängas upp till ett år om företaget i fråga missat att ge tillräcklig information.

– Bara för att de 14 dagarna har passerat behöver det inte vara kört. Det finns många saker som kan rädda en, men det är inte så lätt för gemene man att veta. Då får man gärna höra av sig till oss, säger Christine Fransholm.

Du kan få vägledning

Du kan kontakta konsumentvägledningen när du:

– Behöver information inför köp av varor eller tjänster.

– Tolkning av avtal vid köp av varor eller tjänster.

– Reklamation vid fel på varor eller tjänster som du har köpt.

– Tillämpning av konsumentlagarna vid köp av varor eller tjänster.

Konsumentvägledningen erbjuder även opartisk och kostnadsfri rådgivning. De hanterar dock inte tvister mellan privatpersoner.

Källa: Eskilstuna kommun.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!