Att som svensk få fakturor hemskickade efter att ha kört bil i Norge är i sig inget konstigt. I Norge är det vanligt med vägtullavgifter, "bompeng", som registreras automatiskt via kameror och faktureras i efterhand.
Det märkliga i makarna Holms fall är att de aldrig någonsin kört sin bil i Norge.
Enligt utskicket ska dock deras bil ha passerat Holdeskarvegen i Hemsedal på nyårsdagen strax före klockan åtta på kvällen.
– Då var vi här hemma, konstaterar paret.
Bifogat till fakturan finns även bilder på en registreringsskylt som påstås tillhöra familjens Volvo. Registreringsnumret som anges på avin stämmer med numret på makarnas bil, men bifogade bilder är suddiga svåra att tyda.
– Vi trodde så klart att det var en bluff eftersom vi inte varit där och betalade inte. Efter det har vi fått en påminnelse, säger Jan Holm.
Fakturan kommer via ett företag som heter Euro Parking Collection, EPC, med adress i Storbritannien. Transportstyrelsen i Sverige är bekant med företaget som utfärdar fakturor för väg- och parkeringsavgifter för flera olika länders räkning.
– Vi kan bekräfta att det finns ett företag med det namnet som bland annat administrerar vägavgifter från Norge. Vi använder ett annat liknande företag för att få in trafikrelaterade avgifter, till exempel trängselskatter, från ägare till utländska fordon som passerar, säger Mikael Andersson, presschef på Transportstyrelsen.
Huruvida det är en falsk nummerplåt som registrerats av den norska kameran eller om det rör sig om en felavläsning är oklart.
– Manipulerade skyltar är väldigt ovanligt enligt vår erfarenhet, så troligen rör det sig om en felavläsning. Stämmer det inte ska man bestrida fakturan, säger Mikael Andersson som dock inte har någon insyn i det ärende som rör Eskilstunaparet.
Familjen Holm har försökt ringa det svenska telefonnummer som finns angivet på fakturan. Det leder ingenstans.
När Eskilstuna-Kuriren ringer det brittiska numret går det att knappa sig fram till inspelad information på svenska, men operatören som svarar är inte svenskspråkig. När vi framför parets farhåga om bluff-faktura, uppmanas de att mejla in sitt klagomål på svenska eller skriva direkt via hemsidan så att företaget kan titta på ärendet.
Konsumentverket har fått in ett fåtal frågor kring det aktuella företaget genom åren, de senaste tidigare i år, men inget ärende har lett till någon tillsyn. Konsumentverkets uppmaning är också att bestrida fakturan om uppgifterna inte stämmer.
– Det är absolut vårt råd. Bestrid om du vet att du inte var där, meddelar Louise Uhlin på Konsumentverkets presstjänst.
Bluff eller inte. För att slippa ytterligare påminnelser och avgifter betalade Holms till slut fakturan ändå.
– Vi är inte så digitala och kan överklaga hit och dit. Vi vill bara bli av med det här.