2020 arrangerades Melodifestivalen för första gången i Eskilstuna. Intresset för att få tag i en biljett till ballongbeklädda tävlingen då var stort – så stort att skapade tekniska problem på biljettsidan och flera spekulanter kastades ur kön.
Efter 40 minuter var biljetterna till den tv-sända föreställningen slutsålda. Många Mellosugna Eskilstunabor blev utan biljett och arrangören Live Nation gick ut och varnade för dyra andrahands biljetter.
Under måndagsmorgonen, vid 10-tiden, släpptes biljetterna inför nästa års Melodifestival som kommer till Eskilstuna mellan den 23 och 24 februari. Då var dock intresset för evenemanget inte lika stort.
Vid 15-tiden på måndagseftermiddagen, fem timmar efter biljettsläpp fanns det ett 10-tal ordinarie biljetter och ett 50-tal vip-biljetter kvar till den direktsända föreställningen på lördagskvällen och gott om platser kvar till de två publikgenrepen på fredagen, respektive på lördagen.
Vad den låga försäljningstakten beror på, är det dock ingen vill svara på.
"Jag kan inte uttala mig i frågan. Det är Live Nation som jag ska hänvisa till", skriver Micke Lönngren, evenemangsansvarig för Destination Eskilstuna, i ett mejl till tidningen.
Lönngren hänvisar vidare till biljettansvariga på Live Nation, som i sin tur hänvisar till deras mejlbaserade presstjänst. I ett automeddelande skriver presstjänsten att de har som målsättning att "svara inom tre arbetsdagar".