– Visst har vi märkt att det släpar. Vissa kategorier och storlekar på olika cykelmodeller har vi inte fått i år, säger Jens Granberg på Cykel Center.
Bristen har även märkts av på Team Sportia på Tuna Park.
– Kunden kan inte välja på fem cyklar. Han kanske får välja på två olika cyklar, säger butikschefen Pierre Skogsmo.
Joakim Stenberg på branschorganisationen Cykelbranschen säger att det är brist på vissa cykelmodeller och tillbehör.
– Man kanske inte kan få exakt den färgkombination man vill ha eller exakt den tumstorlek som man vill ha. Det finns fortfarande cyklar att tillgå. Sedan hoppas vi att vi ska kunna jobba ikapp det här till i alla fall nästa vår.
Pierre Skogsmo tror att problemen kan bli långvariga.
– Det är ledtider på komponenter för att bygga ihop cyklarna på mellan 17-24 månader. Då måste du alltså beställa två år innan du ska montera ihop cykeln. Ledtiderna har ökat snabbt under covidtiden. Det har mycket att göra med att fabrikerna har stått still i Malaysia och på andra ställen i Asien där det tillverkas mycket.
– Förut kunde man ringa och beställa över en vecka från ett Europalager, men det går inte.
Bristen gäller i hög grad mountainbikes som under många år har vuxit i popularitet. Bland de drabbade finns tävlingscyklister som är noga med vilken modell de ska ha.
– Folk behåller sina cyklar. De som tävlar måste ju ha sin cykel. Det är så ovisst när och om de ska få sin nya även om de står där och viftar med pengarna, säger Jens Granberg.
När det gäller barncyklar kan det råda brist på vissa tumstorlekar.
– 20-, 24-, 26-tumssycklar har det varit brist på. Stundtals har det stått tomt ett par veckor och vi har inte kunnat erbjuda någonting. Det är likadant överallt. Folk kollar på nätet och det finns till slut nästan inte något begagnat kvar att köpa. Så jäkligt är det faktiskt, säger Jens.
Bristen har lett till att priserna på begagnade cyklar stigit och att cykelverkstäderna har fått mer att göra.
– Folk fortsätter köra sin cykel som de har nött på, säger Jens.
Orsaken till bristen är att det ända sedan coronapandemins utbrott varit problem med leveranserna från de stora cykeltillverkarna i Asien. Det har lett till en eftersläpning i produktionen som fortfarande gör sig påmind. Dessutom är det problem med transporterna från Asien på grund av containerbrist. Joakim Stenberg menar att svenska cykelföretag behöver ha mer framförhållning än tidigare när de beställer cyklar.
Samtidigt som produktionen ställdes in förra året ökade efterfrågan på cyklar när möjligheterna att göra långresor blev starkt begränsade.
– Det var ju till och med så att vår regering gick ut och sa att 'cykla hellre än åk kommunalt' och det där skapade ju ett tryck, säger Joakim.
Fler valde att skaffa nya cyklar eller att serva sina gamla cyklar. Bristen på mountainbikes gäller främst något billigare cyklar.
– Om man är beredd att lägga uppåt en 15-20-30 000 finns det fortfarande cyklar, men i de lägre prissegmenten börjar det bli tunnsått, säger Jens.
Med anledning av cykelbristen är det extra viktigt att ta hand om den cykel som man har.
– Det är bra att vårda och ta hand om sin cykel så att man inte gör ett onödigt slitage så att man behöver byta komponenter för det kan vara svårt att få tag på. Vissa komponenter är ju slut och vi ser i produktion att det är 50 veckor bort ungefär, säger Jens.