Eskilstunadekoratören Johanna Hansson är Sveriges bästa – nu väntar EM

Dekoratören Johanna Hansson vet hur varor ska exponeras i butik för att sälja. I mars tog hon guld i Yrkes-SM, på onsdag är det dags för EM.

Eskilstuna2016-11-28 07:33

Johanna Hansson är 21 år och utbildad visual merchandiser. Hennes jobb är att skapa butiksmiljöer och skyltfönster som är estetiskt tilltalande och säljande.

– Egentligen finns det inga rätt eller fel. Oftast märker man först efter skyltningen om den har varit lyckad. Däremot brukar man prata om heta och kalla ytor när det gäller försäljningen i en butik. Området innanför ingången är ett exempel på en het yta, säger Johanna Hansson och jämför med en matbutik där mjölk ofta placeras längst in i butiken för att folk köper det ändå.

Johanna Hansson började sin yrkesbana på handelsprogrammet på Rekarnegymnasiet I Eskilstuna och via yrkeshögskola har hon nu hamnat på möbelvaruhuset Mio i Haninge där hon ansvarar för butikens exponeringar. Och hon är bra på sitt jobb, så bra att hon blev hon svensk mästare i visual merchandising i mars när hon och fyra andra dekoratörer gjorde upp om guldet på Yrkes-SM. En tävling där unga personer från olika yrkesutbildningar tävlar mot varandra.

SM-vinsten gav henne en plats i Sveriges yrkeslandslag och nu i veckan ska hon tävla på EM i Göteborg. Där möter hon dekoratörer från Lettland, Ryssland, Finland, Nederländerna, Storbritannien och Slovenien.

– Det är intressant för den svenska stilen är ju inte lik den ryska till exempel, men det handlar ju inte så mycket om vad man tycker själv utan vi bedöms ju utifrån olika kriterier.

Hur skulle du beskriva din stil då?

– Avskalad, tydlig och ren.

På möbelvaruhuset är det framför allt annonser och kataloger som styr Johanna Hannsons exponeringar.

– Det handlar om att skapa igenkänning men också att hålla sig i samma prisklass. Man får tänka på vad soffan kostar, det passar inte att ha en lampa som är dubbelt så dyr till exempel.

Enligt henne finns det många knep som butiker använder för att skapa merförsäljning. Som att placera glödlampor intill lamporna och batterier vid kassan för att påminna kunden om vad denne behöver.

På EM blir det inga soffmiljöer som ska skapas utan deltagarna ska bland annat jobba med jeans utifrån ett tema som lottas fram på själva tävlingen. Det kan bli tema handgjort, linjärt, industriellt, bohemiskt eller blommigt.

Vad tror du om dina chanser?

– Jag tror att det kan gå bra. Jag har redan slagit min ryska motståndare i en träningstävling i Ryssland i september. Jag siktar på guldmedalj, säger hon.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om