Det nederländska flygbolaget KLM har efter en tre år lång tvist dömts att ersätta sex Eskilstunabor med vardera 400 euro.
Sällskapet skulle resa från italienska Florens till Stockholm med mellanlandning Amsterdam i juli 2018. Avresan från Florens försenades dock och familjen missade anslutningsflyget i Nederländerna.
I stället för att landa på Arlanda klockan 23.45 samma kväll nådde sällskapet svensk mark först klockan 17 dagen efter.
Eftersom förseningen överskred tretimmarsgränsen hade familjen, enligt de gemensamma EU-reglerna, rätt till kompensation.
Flygbolaget KLM ville dock inte betala. Bolaget hävdade att förseningen var kopplad till ett flygledarbeslut som tagits med hänsyn till "extrema väderförhållanden" i Florens.
Extraordinära omständigheter som flygbolagen inte kan kontrollera kan frita bolagen från ersättningsskyldigheten. Tvisten kom därför att handla om huruvida förseningen berodde på en sådan omständighet och om det funnits andra lösningar.
En extraordinär omständighet är just meteorologiska förhållanden som omöjliggör flygning, och att det var dåligt väder i Florens som orsakade förseningen är alla överens om.
KLM bokade även om familjens anslutningsflyg till första bästa efterföljande KLM-flygplan från Amsterdam till Stockholm. Felet flygbolaget gjorde var att inte boka hos någon av sina luftburna konkurrenter.
I KLM:S bevisning åberopade man enbart sina egna tillgängliga flyg.
Förseningar drabbar många flygresenärer. Få har dock koll på sina rättigheter eller orken att genomgå en utdragen rättsprocess med oviss utgång. Detta faktum har en dansk juristfirma tagit fasta på och gjort till sin affärsidé.
Mot en fast avgift på 30 procent av den möjliga kompensationen driver firman drabbade flygresenärers fall. Först genom att kontakta flygbolaget, och i andra hand genom stämning i domstol. Förlorar resenären målet kostar det inget.
Frederik Hedegaard är marknadschef på den danska firman Flyhjælp, eller Flyghjälp som det marknadsförs i Sverige.
– Vi har hjälpt drygt 140 000 flygpassagerare sedan 2014 och vi har vunnit ungefär 95 procent av fallen, säger han.
Frederik Hedegaards råd till drabbade resenärer är att dokumentera situationer med bild- och/eller ljudupptagningar, och få anställda på plats att intyga problemet skriftligt.
Är det något flygbolag som är extra krångligt att ha att göra med?
– Ryanair är riktigt svårt att ha att göra med. De är dåliga på att svara kunderna och tar längst tid på sig att betala ut kompensation. För ett par dagar sedan skickade vi in över 100 stämningsansökningar mot Ryanair.
Han säger att det även kan uppstå problem när resor bokats via en tredjepartsaktör, där han nämner kiwi.com. En resa mellan två resmål med en eller flera mellanlandningar innefattar då flera biljetter. Det gör i sin tur att det kan vara svårt att få ersättning vid försening eftersom ankomsttiden vid slutdestinationen inte ställs i relation till den första avresan utan till det sista anslutningsflyget. Kort sagt det är bättre med en biljett än flera.
Vilket flygbolag sköter sig i sammanhanget bäst?
– SAS. Detta trots att bolaget ännu inte kompenserat alla som drabbades av inställda flyg i samband en fem dagar lång strejk 2019. SAS-ledningen visste att strejken skulle komma men försökte ändå hävda att det var en extraordinär omständighet.