Publishingpriset är en kommunikationstävling för film, print och webb. Publishingpriset beskrivs även som Sveriges mest heltäckande kommunikationstävling. Tävlingen omfattar nämligen 50 kategorier.
Marko Määttä, vd och kommunikationsstrateg på Astory kommunikationsbyrå tycker att det är en ära att ha blivit nominerad.
– Det är väldigt roligt. Vi har blivit nominerade med två filmer som har en koppling till Eskilstuna. Av den anledningen känns det extra fint. Sedan är ju det här en ansedd tävling som har funnits i många år, berättar han.
Gemensamt för de två filmerna är att filmmakarna låter bildspråket bära hela kommunikationen.
– Vi överbelastar dem inte med en massa budskap eller läsarröster utan vi låter filmen tala. Man kan göra en ordlös film och ändå visa saker, som vi till exempel gör i filmen om Destination Eskilstuna, där vi lyfter fram de varumärkesvärden som är viktiga för Eskilstuna, som exempelvis industrin och idrotten.
Filmen heter "Eskilstuna evolution" och är nominerad i kategorin bästa varumärkesfilm. Den har producerats på uppdrag av Destination Eskilstuna och Eskilstunas näringsliv genom DeNeF. Den andra filmen "Vi utvecklar Eskilstuna, så att livet får plats och platser får liv" är nominerad i kategorin bästa film som marknadsför företag/verksamheter. Filmen är producerad på uppdrag av Eskilstuna kommunfastigheter. Den skildrar bland annat kluvenheten som det kan innebära att lämna ett hus där man sett sina barn växa upp, för ett nytt kapitel i livet.