– Det är jätteroligt för det är någonting som vi verkligen har kämpat för länge. Det är en fjäder i hatten för hela Calix, säger vd Henrik Gadd.
Calix tillverkar elektriska system för värmning och laddning av fordon. Den klassiska produkten från Calix är motorvärmare och storordern från Nordamerika gäller en specifik motorvärmare som ska sitta i nytillverkade pickuper.
– Det är en nordamerikansk tillverkare av pickuper, alltså stora bilar till framförallt Kanada och norra USA, säger Henrik Gadd och fortsätter:
– Med bra tajming, bra införsäljning och en bra grund genom att vi redan är en extern leverantör har vi lyckats säkra den nya affären.
Affären, som är den hittills största i det anrika Eskilstunaföretagets historia, kommer att inbringa cirka 50 miljoner kronor om året. Med tanke på att Calix omsättning idag ligger på 150-170 miljoner kronor handlar det om ett betydande tillskott.
Ordern på fler än 200 000 motorvärmare per år kan jämföras med att Calix idag tillverkar totalt cirka 150 000 motorvärmare årligen. Tillverkningen idag består dessutom av 1 000 olika sorters motorvärmare medan ordern från USA enbart gäller en viss typ av motorvärmare.
– Det ger oss också möjligheter att få en bra och effektiv produktion, säger Henrik.
Enligt planerna ska produktionen starta i sommar. Calix har frigjort en yta på verkstadsgolvet i fabriken på Filargatan 14 i Vilsta industriområde för produktionen. Maskiner och arbetsbord håller på att ställas i ordning på platsen. Företaget investerar bland annat i en ny lödugn.
– Totalt sett har vi investerat cirka 13 miljoner kronor för att ta hand om den här nya affären.
– En viktig del för oss är att de i Nordamerika inte har kommit lika långt med elektrifiering eftersom de har bra tillgång på subventionerat bränsle så vi har hopp om att den här affären ska kunna leva väldigt många år framåt och ge oss en basplattform för att växa in i de nya elektrifierade produkterna, säger Henrik.
Idag kommer 80 procent av Calix omsättning från produkter som passar ihop med fordon som har förbränningsmotor och 20 procent av produkter som passar elfordon. Marknaden för produkter till förbränningsmotorer minskar medan den för elmotorer ökar.
– Idag levererar vi också batterivärmare, transmissionsvärmare och liknande till elektriska fordon, säger Henrik.
Med hjälp av tillsatsvärmare från Calix kan man till exempel få elbilars batterier att räcka längre när det är kallt ute.
– Grundproblemet med elektriska fordon är egentligen detsamma som det en gång i tiden var med förbränningsmotorer: Att det är kallt i Sverige, säger Henrik.
Calix AB har idag 97 anställda. I produktionen svarvas många komponenter som sedan till stor del monteras manuellt. Calix delar den 10 000 kvadratmeter stora fabrikslokalen med systerbolaget Preciform AB som producerar fordonskomponenter i plast och plåt. Henrik Gadd är även vd för Preciform som har 63 anställda. Preciform har vuxit kraftigt sedan 2014 då företaget började med formsprutning av plast.
– De senaste fem åren har vi gått från cirka 30-40 miljoner i årsomsättning upp till säkert 160-170 miljoner. Här tillverkar vi komponenter och system av både plåt och plast. Det är alltifrån hela förvaringshyllor till lastbilar till specifika dekordetaljer till personbilar, säger Henrik.
Henrik menar att Preciform påverkas positivt av elektrifieringen av bil- och transportsektorn eftersom elbilar till stor del består av plastdelar som tillverkas genom formsprutning.
– Vi kommer att fortsätta att växa med både fler och större formsprutningsmaskiner.
– Vi har inga väggar mellan Preciform och Calix i produktionen utan det är en stor öppen yta. Det är lite unikt.
Genom att grannfastigheten, som tidigare hyste företaget dormakaba, förvärvats finns möjligheter till expansion. dormakaba har flyttat till en nybyggd fabrik i Vilsta industriområde.
Både Calix och Precisform kan spåra sina anor till sammanslagningen av de två gamla Eskilstunaföretagen Nickelbolaget i Eskilstuna AB och AB Carl Särenholm. Nickelbolaget tillverkade ursprungligen spottkoppar och Särenholm ritbestick och instrument. I början av 1930-talet bestod en stor del av produktionen av legoarbeten till försvaret. 1974 flyttade fabriken till Vilsta industriområde och 1992 beslutade man att dela upp verksamheten i två de två bolagen Calix AB och Preciform AB. Båda bolagen ingår idag i företagsgruppen CalixKlippan AB som har investeraren Gunnar Bark som huvudägare.