På måndagsmorgonen informerades personalstyrkan om de kommande nyheterna och enligt Stiga sports vd Andreas Zandrén var det många positiva reaktioner.
– Det här är ett jättespännande projekt och folk här tycker att det blir kul att vara med på resan fram till den dagen vi börsintroduceras, säger Andreas Zandrén och fortsätter:
– Vi har jobbat väldigt hårt med att bli mer kapitaleffektiva och nu är vi där.
Han förklarar att den stora tanken är att göra Stiga sports tillgänglig för alla.
– Vi finns i hela världen. Vi ökar vår synlighet som stärker vårt varumärke ännu mer i och med detta. Sen att vi också går upp i elitserien bland företag, ett fint mål för oss att kunna uppnå.
Vilken börs de ger sig in på är inte bestämt än.
– Det finns flera att välja på, men vi har räknat med att göra det i Sverige. Vi siktar på att genomföra det här inom tre år, det är vår ambition.
Andreas Zandrén strålar av glädje när han berättar att det finns ett stort intresse för Stigas produkter.
– Det är positiva produkter runt hälsa, det ligger i tiden. Pandemin var en svår period men samtidigt var det många som etablerade nya vanor, folk fick en mer aktiv fritid. Padel exploderade under den perioden.
Han menar att intresset kring hälsa och rörelse kommer fortsätta att öka där Stiga fyller en viktig roll.
– I och med att vi har ett stort fokus på slutkonsument tror vi att det finns ett stort intresse för oss som företag. Vi jobbar mycket mot slutkonsument, även via egen webbshop och marknadsplatser.
Han är tydlig med att direktkontakten är viktig av många skäl.
– Bland annat produktutveckling och innovation och lösa problem för slutkonsumenten. Som Cybershape till exempel, vårt sexkantiga bordtennisracket. Vi har gjort något helt annorlunda efter mycket tester med användare, något vi fokuserar väldigt mycket på.
Andreas Zandrén berättar att de har produkter som passar alla.
– Det gäller allt inom Stiga sports, flera racketsporter, bordshockeyspel, vinterlek och så jättefina sparkcyklar. Vi har även en babypulka, så Stiga kan följa med en genom hela livet.
Hur ser ni på marknaden i Kina?
– Vi är ett väldigt starkt varumärke där, det är vår största marknad. Det är 300 miljoner kineser som spelar pingis. Våra produkter är premium i Kina, det bästa man kan hitta på marknaden.
Han förklarar det med att Stiga engagerar sig i pingisen i Kina.
– Vi samarbetar med det kinesiska landslaget sedan många år tillbaka, det är jättekul.
Andreas Zandrén berättar att fem personer i Stigas ledning går in som minoritetsägare.
– Det är en ära att få den möjligheten. Det gör att vi som jobbar operativt i bolaget och majoritetsägarna, de befintliga, hamnar i samma båt. Det är positivt för företaget, ett långsiktigt engagemang.
Men närmast ligger en öppning i Stockholm.
– I juni kommer vi att öppna ett showroom på Södermalm, där vi ska kunna visa våra produkter. Man ska kunna känna och klämma, även om e-handeln är stark. Det ska bli jättespännande att se hur det fungerar.
Han vill avsluta med en hyllning till Stigas grundare.
– Bengt Bandstigen är helt fantastiskt, att ha fått jobba med honom är stort. Jag hoppas att jag fått med DNA från honom, att jobba hårt för företaget och ha ett stort engagemang runt omkring det. Jag började här i maj 2016 och han är en extremt härlig person med stor empati och kunskap, det här är ett stort arv att förvalta.