Tommie är på hemmaplan – leder järnvägsbygget i Kjula

Tommie Taimi. Ett namn som den sportintresserade känner igen. Och bakgrunden inom lagsport har han stor nytta av när han nu arbetsleder järnvägsbygget vid Coops lager i Kjula. "Det är väldigt likt att coacha ett idrottslag".

Tommie Taimi har bytt bandyn och fotbollen mot järnvägen. Men han har stor nytta av sin idrottsbakrund när han nu basar över spårbygget vid Coops nya lager.

Tommie Taimi har bytt bandyn och fotbollen mot järnvägen. Men han har stor nytta av sin idrottsbakrund när han nu basar över spårbygget vid Coops nya lager.

Foto: Joakim Serrander

Eskilstuna2022-04-03 12:34

När SVEAB fick jobbet att bygga järnvägen till Coops nya lager i Kjula blev det som att komma hem för Tommie Taimi.

– På vintern spelade jag bandy i Hälleforsnäs och i Eskilstuna. Sedan inom fotbollen kom jag fram som relativt ung, jag var med i A-laget i Hälleforsnäs från det att jag var 15 år. Och jag var en sväng i IFK Eskilstuna när vi låg i näst högsta serien. Sedan har jag figurerat i Eskilstuna Södra framför allt, under vår primetime. Ett tag var det vi och City som låg högst. Så jag var väl lite av en lokalkändis.

undefined
Tommie Taimi är ett välbekant ansikte för den som följt den lokala idrotten genom åren.

Efter karriären som spelare klev han in i tränarrollen och han har bland annat läst idrottspsykologi på högskola. Kunskaperna därifrån har han nytta av när han nu arbetsleder bygget av järnvägen.

– Jag har varit i branchen sedan 2007 men det här är ingenting som jag har pluggat till. Jag är ingen teknikexpert utan jag leder arbetet, säger han och fortsätter:

– Det är väldigt likt att coacha ett idrottslag. Det är en hel del individer som är beroende av varandra för att göra ett bra jobb och göra det i rätt tid. Mitt jobb är ledarskap, bara. Jag har experter som ska utföra saker. Jag har jättestor nytta av min idrottskarriär och min idrottsledarbakgrund.

Den numera stockholmsbaserade Tommie Taimi uppskattar att få återvända till sin forna hemmaplan Eskilstuna. Samtidigt finns det flera andra fördelar med spårbygget vid lagret.

– Det är helt andra förutsättningar att arbeta här än till exempel på trafikerade spår. Där har vi ofta en tidspress med ett fönster på tre-fyra timmar per natt. Här kan vi planera arbetet utifrån hela dagen.

undefined
"Vi återanvänder gammalt. Det är begagnade spår och begagnade slipers. Det gör att det är lite krångligare med vissa saker, det är lite trögare och det är lite rost och så där. Men miljömässigt är det bra, i stället för att man slänger stora mängder betong och stålskrot så kan vi återanvända det.", säger Tommie Taimi.

Bäddar med järnvägsmakadam ska läggas, spåret ska svetsas ihop, växlar ska sättas upp, spår ska riktas, kontaktledningar ska monteras och dras. Järnvägen inne på Coops lager ska sedan kopplas ihop med Svelandsbanan.

– Vi bygger en 2,3 kilometer ny spåranläggning fördelat på två spår. Vi ska lägga två växlar, sätta ny kontaktledning och vi har även lite signalarbeten i växlarna. 

Arbetet drog igång vecka 11 och man räknar med att vara klara vecka 22. För att få allt att klaffa krävs ett bra lagbygge.

– Jag är som en fotbollstränare som försöker pussla ihop ett bra team och ser till att alla gör saker i rätt ordning, säger Tommie Taimi.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!