Modeföretaget JOY har en lång historia som slutade med konkurs våren 2020. Varumärket förvärvades av Åsa Parsmo, Anna Ullman Sersé och Sofia Valentin som i år har startat en ny digital version. Även Yvonne Ryding, som länge varit modell för Joy, är med i nysatsningen.
Anna Ullman Sersé är vd för JOY. Hon har tidigare varit vd för Nelly.com som är ett av Sveriges största modebolag på nätet. Sofia Valentin är försäljnings- och marknadschef på JOY. 2018 grundade hon tillsammans med Åsa Parsmo konsultbolaget Customer Experience First som hjälper företag att sälja mer genom en förbättrad kundupplevelse.
Anna och Sofia har sin bas i Stockholm medan Åsa Parsmo sköter sina ansvarsområden e-handel och kundupplevelse från hemstaden Eskilstuna. Yvonne Ryding, som bor i Hälleforsnäs, är modell och ambassadör för företaget.
Anna, Sofia och Åsa ägnade förra vintern åt att säkra finansieringen. Bland investerarna märks prylkedjan Jula.
– Alla som vi har träffat har haft en otroligt stark tilltro till oss som personer och att vi är seniora. Det var inte ett nytt techbolag med 22-åriga snubbar utan det var kvinnor som var 45-50 år som hade gjort det här ganska länge så vi fick ganska enkelt ihop hyggligt mycket pengar, säger Åsa.
I våras presenterade JOY en mindre sommarkollektion och mitten av augusti började företaget rulla ut en större höstkollektion.
– Vi vänder oss till kvinnor som är 45+ och som ofta behöver lite andra passformar och större storleksspann. Flash har gått i konkurs. Dea Axelsson har gått i konkurs. Sedan gick Rabalder i konkurs. Alla riktade sig till den lite äldre kvinnan, alla försvann under corona, säger Åsa.
– Vi vänder oss till kvinnor som är 45+ och som vill ha lite andra passformar och större storlekar. Flash har gått i konkurs. Dea Axelsson har gått i konkurs. Sedan gick Rabalder i konkurs. Alla riktade sig till den lite äldre kvinnan, alla försvann under corona, säger Åsa.
– Vi tror att vi kan ta tillbaka ganska mycket omsättning i det här hålet som försvann.
JOY bedriver än så länge enbart försäljning på nätet.
– Vi vet att den här äldre kvinnan har blivit mer digital på grund av corona. Vårt mål är att hjälpa henne att bli mer digital i klädköpen genom att föra in massa hjälp som man fick i butiken med råd och styling på vår digitala plattform.
JOYs team består av ett 10-tal medarbetare, varav några är inhyrda konsulter.
– Vi är 100 procent kvinnor i det här. Vi har kläder för kvinnor i vår egen målgrupp, säger Åsa.
I Göteborgs finns en design- och inköpsavdelning med tre anställda. Den största delen av företagets verksamhet sköts dock från Eskilstuna.
– Det var dels för att jag bor jag här. Sedan visste vi ganska tidigt att vi skulle ha Yvonne Ryding med på tåget, säger Åsa.
En annan orsak var att Stilstudion med stylisterna Ellinor Alsbro och Marianne Holmberg finns i Eskilstuna. Både Åsa och Sofia hade själva varit kunder hos Stilstudion och tyckte att det kunde vara intressant med ett samarbete.
– Jag kände att det som de gör fysiskt borde vi kunna göra digitalt, säger Åsa.
JOY använder Stilstudions metodik för att på hemsidan joyshop.se hjälpa kunder att hitta rätt grundstil, passform och färger. Medlemmar ska få råd om hur de kan bygga en hållbar garderob.
– Vi visar hur man kan bygga en hållbar garderob så att man inte köper massa kläder i onödan.
Åsa har sitt kontor på Stilstudion där även JOYs kundtjänstmedarbetare Oili Fredriksson sitter. Oili jobbar även med företagets SEO-optimering.
– Vi är otroligt telefoninriktade. Många av våra kunder har aldrig gjort ett köp digitalt förut så vi lotsar dem igenom köpen, säger Åsa.
En annan samarbetspartner i Eskilstuna är fotografen Emelie Otterbeck som fotograferar JOYs alla plagg på modell. All fotografering sker i Emelies studio på Kungsgatan eller på andra platser i Eskilstuna.
– Vi har försökt promota så mycket av Eskilstuna vi bara kan i våra imagebilder. Vi har bland annat fotat på Valvet, Y-won, Solby Gård och Köpmangatan. Fotografering på docka gör vi dock själva i Stilstudions lokaler, säger Åsa.
Åsa Parsmo har en gedigen erfarenhet av försäljning inom detaljhandeln. Hon har jobbat i butiker i både Eskilstuna och Strängnäs. Hon är utbildad nationalekonom och har arbetat som analytiker på NUTEK. Hon har också arbetat som chef i bemanningsbranschen.
JOY har enligt Åsa fått en mycket bra start.
– Vi vill växa så vi kommer att behöva anställa fler i Eskilstuna, säger hon och fortsätter:
– Nu när de släpper på restriktionerna kommer vi att göra ett test här i Eskilstuna med ett event i slutet av september. Vi kommer att bjuda in våra kundklubbsmedlemmar till Elite Stadshotellet och bjuda på afternoon tea, köra modevisningar och prata om de här grundstilarna. Yvonne kommer att vara på scenen och vi kommer även hjälpa folk att lägga beställningar i sina mobiler om det vill det.