Efter att matpriserna skjutit i höjden det senaste året, börjar de stora kedjorna nu presentera sänkningar på olika grupper av varor. Coop lockar med 12 procent lägre pris på frukt och grönt för sina medlemmar, motsvarande matmomsen.
Ica svarar med att sänka priserna till butikerna på över 300 produkter med mellan 5 och 25 procent från den 11 april. Handlarna får sedan själva välja vilka varor de vill sänka priset på för sina kunder.
– Då varje Ica-handlare bestämmer över sitt sortiment och sätter sina egna priser så kommer kunderbjudandet och antalet artiklar variera lokalt mellan olika butiker, säger Eric Lundberg, vd för Ica Sverige i ett pressmeddelande.
Eskilstuna-Kuriren har varit i kontakt med några av de största Ica-butikerna i Eskilstuna för att ta reda på hur de kommer att hantera prissänkningen. De är eniga: Alla varor av de 300 utvalda som finns i deras butiker kommer att få ett lägre pris.
– Vi har nog alla 300 varor i vårt sortiment och kommer att sänka merparten, säger Peter Slagbrand, butikschef för Ica maxi.
– Vi kommer att sänka minst 300 varor som vi kommer att skylta upp från och med tisdag vecka 15, hälsar Joel Lienius, butikschef på Ica kvantum Ekängen.
Även de något mindre butikerna kommer att sänka priset på de utvalda varorna, om de finns i deras sortiment.
– Det är jätteviktigt för vår överlevnad. Vi måste anpassa oss till marknaden. Det är bra för kunderna med konkurrens, säger Mats Henttunen, handlare på Ica Slagsta.
Flera av Ica-handlarna som tidningen pratat med vill poängtera att de redan tidigare i omgångar sänkt priset på delar av sortimentet och att utspelet med de 300 varorna bara är en del i det arbetet.
– Vi har redan sänkt priset på exempelvis frukt och grönt. Vi följer andra kedjors priser och försöker matcha, säger Mats Henttunen.
– Alla kedjor sänker priserna så fort de får möjlighet. Priserna går upp och ner, även om det har varit mer uppåt den senaste tiden, säger Peter Slagbrand.
Även om prissänkningen ger en konkurrensfördel, är den inte gratis för butikerna. Sänkningen av inköpspriset betalar inte hela kostnaden för butikerna, enligt handlarna.
– Alla varor vi kan kommer vi att sänka. Det kommer att kosta en hel del för oss, men det är viktigt att vi gör vad vi kan för att pressa priserna så mycket att det märks och gör skillnad. Vi har hamnat i ett läge där det är mycket fokus på just matpriserna, det är ett stort samtalsämne bland kunderna, säger Mats Klüft, handlare på Ica supermarket Tunafors.
Konkurrensverket menar att en del av det senaste årets höga matpriser beror på dålig konkurrens. Under året kommer verket därför att göra en genomlysning av livsmedelsbranschen.
Flera av handlarna som tidningen pratat med tycker att bilden av butiksägare som lever lyxliv på kundernas bekostnad är skev. I stället menar de att många inte förstår vilka utmaningar handlare i dag brottas med.
– Vi har också ökade utgifter för el och energi samtidigt som kronan är svag. Det har varit många diskussioner kring att butikerna har övermarginaler, men det är inte så. Konkurrensen är väldigt hård i Sverige, säger Peter Slagbrand.
Mats Henttunen håller med:
– Det är stenhårt på marknaden och många kolleger har det jättetufft nu. Jag älskar mitt jobb men jag har aldrig kunnat jobba bara heltid. Och jag har ingen sommarstuga och ingen lyxbil.