Den senaste vintern i Eskilstuna var historiskt sett vare sig speciellt bister eller präglad av kraftiga snöfall. Trots det överskreds kommunens kalkyl, på tio miljoner kronor för snöröjning, med 60 procent.
– Snön föll under lång tid med låg intensitet, vilket krävde fler insatser än budgeterat. Det är tufft i spartider, men vi sviker aldrig vårt väghållningsansvar, säger Micke Arvidsson som är enhetschef på gatuunderhåll inom Eskilstuna kommun.
En stor snösväng, som för Eskilstunas del innebär plogning och halkbekämpning med 80 fordon, kostar kommunen närmare 1,4 miljoner kronor varje gång att sätta in.
– Däremellan gör vi varje vinter åtskilliga stödinsatser som kostar pengar. Det kan handla om att stödsanda cykelbanor eller salta av en vältrafikerad bussled.
Hösten har som bekant varit ovanligt mild och även om de närmaste 14 dygnen ser ut att hålla sig ovanför nollstrecket är kommunens snöröjare redo för vinter.
– Av taktiska skäl försöker man alltid vänta med att dra i gång en insats tills det att snöandet börjar klinga av. Det går av förklarliga skäl inte att råda över – på samma sätt kan man bara önska att snön ska falla nattetid. Men det kanske är för mycket att hoppas på.
Micke Arvidsson får varje vinter åtskilliga mejl och samtal från självutnämnda snöröjarproffs som inte sällan har åsikter om var plogbilarna ska köra. Och att kommunen borde skaffa en väghyvel.
– Många vill gärna att vi åker till Norrland för att få en kurs i hur snöiga vägar ska bekämpas. Vi uppskattar input och är inte ofelbara, men att jämföra våra snöförhållanden med de i norra delarna av landet är inte rättvist.
– I norra Sverige är temperaturvariationen under ett dygn vintertid mycket mindre. Det gör att de, till skillnad mot på våra breddgrader, slipper slask dagtid som sedan fryser på framåt kvällen igen.
Det beskrivna scenariot är framförallt förödande vid halkbekämpning med stenkross, där det pålagda gruset sjunker undan varje gång det blir plusgrader.
– Vi ser däremot gärna att fler fastighetsägare tar sitt ansvar att snöröja, halkbekämpa och underhålla gångbanan som löper längs med sina respektive tomter. Det skulle underlätta vårt arbete avsevärt och samtidigt förbättra allas framkomlighet.
Nytt till årets vintersäsong är att kommunens egna snöröjare kommer fokusera på att köra dagpass, medan det större antalet entreprenörer tar hand om beredskapen under dygnets övriga timmar.
– Det ger oss mer personal totalt sett som kan snöröja under ett helt dygn om så behövs, säger Micke Arvidsson.
När väl vintern har kommit ser Micke Arvidsson gärna att synpunkter och felanmälningar kommer in genom kommunens förberedda kanaler, exempelvis genom att ringa kommunens växel eller via eskilstuna.se.
– Vi vill få in alla felanmälningar i vårt system. Det hjälper oss på både kort och lång sikt och gör det lättare för oss att prioritera insatser och hantera olika behov.
På kommunens webbplats finns en hel del matnyttig information att få gällande snöröjning i Eskilstuna.
– Det är enkelt att klicka upp en kartbild över ens eget bostadsområde och se vilka gator vi kör och vilka gator, gång- och cykelbanor som prioriteras.
Och jo, kommunen har sedan flera år en egen väghyvel som sätts in vid behov.
– Till den här vintern har vi också utbildat fler förare så den kan nyttjas ännu mer, säger Micke Arvidsson.