Eskilstunas testpatrull granskar kioskerna

De senaste veckorna driver tre sjätteklassare en kampanj mot försäljning av energidryck till unga. De går från kiosk till kiosk i Eskilstuna och testar om de får köpa.– Vi gör det för att vi tycker att det är fel och för att vi är rädda om våra klasskamrater, säger Ronja Forsman, 13.

Eskilstuna2016-04-27 05:52

Ronja Forsman, 13, Nova Andersson, 12 och David Orrego, 12 ser dagligen kompisar som häller i sig energidryck. Koffein- och taurinhaltig läsk är populär bland skolelever, berättar de. Enligt trion har det blivit en "innegrej" att handla drycken som säljs i 25-centilitersburkar och innehåller 80 milligram koffein. Ungefär samma mängd som det är i en vanlig kopp kaffe.

En burk kostar runt tio kronor i Eskilstunas kiosker. Ronja Forsman, Nova Andersson och David Orrego gick på en inköpsrunda och tidningen följde med. De besökte tre kiosker i centrum med målet att få handla, men det började inte bra för trion.

– Hon skrattade bara åt oss och frågade hur gamla vi var, säger de tre vännerna efter att de blivit nekade av kassörskan, upprymda över sin Wallraffartade undersökning på Eskilstunas gator.

Det finns ingen lagstadgad åldersgräns på energidrycksförsäljning men däremot har de stora livsmedelskedjorna en åldersgräns på 15 år, något som testpatrullen från Lundbyskolan fått erfara. Varken på Ica eller Hemköp har de åldern inne att köpa drycken, men det är anhalter som inte ingår i dagens test. I stället går de vidare till nästa kiosk och här går det bättre.

– Den kostade tio kronor, och det var bara att gå in och handla, säger Ronja Forsman, och visar upp den silverfärgade burken.

Försäljningskurvan pekar uppåt för producenterna, trots matjättarnas åldersgräns. 2014 såldes det 34,78 miljoner liter energidryck i Sverige, att jämföra med 19,55 miljoner liter 2010.

En av de lokala handlarna som säljer den populära energidrycken Powerking, med samma koffeinhalt som Red Bull, säger att de haft åldersgräns men återgått till fri försäljning.

– När vi hade åldersgräns gick barnen bara till någon annan och köpte där i stället. Vi ser det som att det handlar om föräldrarnas ansvar. Varför ska vi visa vägen till en annan kiosk? Så länge det inte finns någon lag så kommer vi att sälja till barn, säger handlaren som bara ställer upp på intervjun mot löfte att få vara anonym.

Kioskägaren berättar att just Powerking är den produkt som säljer mest i hela butiken.

Om en 12-åring kommer in och vill köpa 20 Powerking, säljer ni då?

– Så länge han har pengar så är det ok. Men kommer det en ny lag så är det bara att anpassa sig efter den.

Livsmedelsverket har inte gått ut med någon direkt rekommendation vad gäller barns koffeinintag, men säger att barn med sin ofta låga kroppsvikt reagerar starkare på en mindre mängd koffein än vad vuxna gör. Ett för stort intag kan leda till hjärtklappning, yrsel och huvudvärk.

Det är symptomen som oroar testpatrullen från Lindbyskolans årskurs sex. De berättar att det finns elever på skolan som dricker många burkar av den populära drycken varje dag.

Ute på testrundan har de nu kommit fram till det sista stoppet. Spända och lite nervösa går de in i en centralt belägen kiosk och en liten stund senare kommer trion ut.

– Det blev napp, säger David Orrego skinande.

Därmed är uppdraget slutfört och det är dags att summera: Barnen fick köpa energidryck i två av tre kiosker.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!