– Jag tror att det är ett av de större it-problemen som vi haft inom kommunen någonsin, säger Tryggve Lundh, utvecklingsdirektör på kommunen.
Det var vid sextiden i morse som en runtinkoll i kommunens datorsystem avslöjade haveriet. Kommunens växel slutade fungera, e-post och datorsystem havererade och kommunens hemsida släcktes ner. Kort därefter började krisarbetet. Två krisgrupper arbetade inom kommunen med att sprida information till allmänheten och få de tekniska systemen i rullning.
– Vi jobbar via snabba kanaler, Facebook och Twitter och genom att informera medierna, säger Lena Sjöberg, kommunikationsstraterg på kommunen.
Kommunen fick frakta reservdelar från Stockholm som var på plats strax före tolvtiden.
En omständighet som gjorde haveriet ännu mer besvärlig var att kommunen inte hade exakta uppgifter kring vilka verksamheter som berördes av problemet.
– Det skapar en osäkerhet att inte ha en överblick, säger Tryggve Lundh.
Någon gång vid halvtolvtiden kom kommunsajten eskilstuna.se igång och inom kort fungerade även telefoner och e-post. Vissa driftsstörningar kan däremot fortfarande förekomma, enligt information på kommunens twitterflöde.
Här är de nummer som, förutom direktnummer till olika personer, kommunen öppnat upp för allmänheten:
• Medborgarkontoret Centrum i Eskilstuna: 016-710 11 00
• Medborgarkontoret i Torshälla: 016-710 73 70
• Distriktssköterskeverksamheten: 070-167 21 24