Trafikverket har lämnat in sitt förslag till länsstyrelsen i Sörmland som har ungefär en månad på sig att yttra sig över den åtta kilometer långa, nya vägen.
Det här betyder att arbetet med vägen kan komma i gång om cirka ett år, och eftersom man räknar med att arbetet tar ganska ett år att fullborda så borde det vara rimligt att inviga den till försommaren 2018.
– Om allting går enligt planerna, säger verkets projektledare i Eskilstuna, Marcus Persson, som hävdar att man haft en bra och konstruktiv dialog med markägarna längs resans gång så här långt.
Efter länsstyrelsens granskning ska ritningarna upp till Trafikverkets egen planprövning, som beräknas ta mellan tre och sex månader att passera.
Gång- och cykelbanan, som blir tre meter bred, har man valt att lägga längs Mälarvägens västra sida, och oftast på såpass behörigt avstånd från den biltrafikerade vägen att man har en väggren emellan.
– På några punkter har vi tvingats lägga gång- och cykelvägen närmare den vanliga vägen, men då ska vi sätta upp ett vägräcke som skiljer vägarna åt, säger Marcus Persson.
Hur mycket mark behöver lösas in?
– Jag har inte den exakta arealen här, men även om vägen gör intrång på en del mark så behöver vi inte lösa in några hus i alla fall.
Den kalkylerade kostnaden för hela vägbygget ligger på mellan 25 och 30 miljoner kronor.