– I slutändan var det pandemin som fick oss att stänga. Jag la ner mycket tid, själ och pengar för att inte behöva slå igen, men tyvärr gick det inte mer. Det funkade inte ekonomiskt, säger Hana Said, som drivit butiken sedan december 2020.
Den 27-åriga entreprenören berättar att tidningens artikel om att kunder känt sig lurade av företaget inte gjorde de svåra tiderna bättre. Smällen kom några månader efter att Hana Said tog över som ägare.
– Pandemin kunde man kanske rida ut, men artikeln gjorde det psykologiskt svårt. Jag hade investerat mycket pengar och sagt upp mig från en bra tjänst för att ta över, och plötsligt upplevde vi att folk kastade onda blickar mot oss. Det blev ingen rolig arbetsmiljö för mina anställda.
Hana Said berättar att han ibland jobbade 15 timmar om dagen i sin kamp för att rädda butiken.
– Man kan jobba bort ett dåligt rykte, men det fanns inget folk på stan. Jag fick aldrig chansen att visa att vi inte lurar folk.
För några veckor sedan stängde han igen butiken i centrum, men driver fortsatt en butik i Linköping.
– Här har det varit ett annat flöde och vi har byggt upp ett annat rykte. Men jag hade såklart velat fortsätta i Eskilstuna och hoppas på revansch i framtiden – det är ju min hemstad. Jag hoppas att man tills dess får igång flödet i centrum. Mitt förslag har varit att alla handlare gemensamt kan stå för kundernas parkeringskostnader, så att ingen ska känna stress över att få böter eller åka till Tuna park av parkeringsskäl.