– Vi kan i dag, när vi bildat en kedja, hjälpas åt både med gemensamma inköp, kompetensutveckling och med att skapa bättre tillgänglighet för våra djur och djurägare.
Försäkringsbolagen pratar om ökade kostnader för djursjukvården. Känner du igen dig i den beskrivningen?
– Att försäkringspremierna höjts, så är det, men det beror inte på att vi höjt våra priser. När vi nu bildat en kedja kommer vi sannolikt på sikt bli ännu mer priseffektiva när vi kan skapa synergier. Djursjukvården har blivit mer avancerad och vi på Strömsholm är ledande i den kvalificerade vården. Sedan har också djurägarnas efterfrågan på avancerad vård ökat. Samtidigt ska man komma ihåg att försäkringsbolagen gör väldigt goda vinster.
När vi berättar om fallet med hunden Saga, om hur paret har fått ett pris innan som sedan blev 10 000 kronor högre, säger Anders Thunberg så här:
– Jag kan och bör inte uttala mig om det enskilda fallet. Men här är det ju tydligt att det tillstött någon typ av komplikation.
Hunden kom in på kvällen men opererades först på eftermiddagen...
– Jag kan som sagt inte kommentera det enskilda fallet, men det kan ju vara så att det har kommit in andra sjuka djur och då får de mindre sjuka djuren vänta. Men det är omöjligt för mig att svar på.
När paret bad att få kostnaden specificerad kunde ni inte komma upp i summan ni först sagt. Hur kan det komma sig?
– Det är ett enskilt fall och det kan jag inte kommentera. Be djurägarna kontakta mig så kan vi reda ut det. Vi antecknar allt i journalen och kan följa hela processen. Kommer man inte upp i den sagda summan finns det alltid en förklaring.
När paret hörde av sig med sina klagomål skrev ni ner kostnaden till 18 000 för att kompensera, är det vanligt att ni gör så?
– Det känner jag inte till. Och det här är ju uppgifter som du har fått i andra hand. Det blir jättetokigt om jag ger mig in i den diskussionen.
Hur kan det komma sig att den stora operationen och tre dygn hos SLU kostade mindre än ett dygn hos er?
– Det går inte uttala sig på det sättet, inte koppla på det sättet alls. Det handlar om sjuka djur och det går inte att uttala sig om vad som är rimligt.
Efter vårt samtal har paret och Anders Thunberg varit i kontakt med varandra.
– Det här hanterar vi, det är jätteviktigt för oss. Vi både hade och har en pågående diskussion. Det är en pågående dialog, och det tar tid, säger Anders Thunberg.
Han säger att det i specifikationen har funnits en feldebitering och det är den tratt hunden hade när den kom in. Debiteringen har nu tagits bort.
– Det är alltid jättetråkigt när någon är missnöjd och vi anstränger oss då maximalt för att hantera detta och försöka förklara vad som hänt i det enskilda fallet. Vi jobbar med levande varelser och sjukdomstillståndet kan ibland förändras fort. Jag vet att djurägaren är i dialog med vår klinikchef och att de gått igenom djurägarens frågor och synpunkter. Man har också erbjudit djurägaren ett möte där man går igenom exakt vad som hänt vid besöket.