Så lyckas du med försäljningen på Amazon

Amazons e-handel innebär stora möjligheter för företag att sälja både lokalt och globalt. Det menar Amazon-experten Anna Nordlander som höll en digital föreläsning i Eskilstuna den 21 oktober.

Amazon-experten Anna Nordlander föreläste i Eskilstuna.

Amazon-experten Anna Nordlander föreläste i Eskilstuna.

Foto: Pressbild

Eskilstuna2020-11-28 08:49

– Det är otroligt roligt att få vara på plats här i Eskilstuna. Det är en smått historisk plats med tanke på det Amazonlager som numera finns här, säger Anna Nordlander. 

Den digitala föreläsningen arrangerades inom ramen för EU-projektet Swedish Scaleups som även stöds av bland annat Eskilstuna kommun. 

Anna Nordlander är en av Sveriges främsta Amazon-experter. Som 27-åring blev hon vd för The Friendly Swede, ett av de första svenska företagen som sålde produkter på Amazon. Under sina två år som vd lyckades hon och hennes internationella team mer än dubbla företagets omsättning och ta sig in på flertalet internationella marknader.

Amazon är ett av världens största företag och har separata näthandelsbutiker i 17 länder, däribland USA och Tyskland. Amazon lanserade sin svenska e-handel på webbsidan Amazon.se den 28 oktober.

– Amazon går in bredare i Sverige än vad de brukar göra i nya länder. Det finns en vettig anledning till det och det är att vi svenskar är ganska vana vid att ha snabba leveranser och hyfsade priser online, säger Anna. 

undefined
Amazon lanserade sin svenska e-handel på webbsidan Amazon.se den 28 oktober.

Hon tror att Amazon om tre år kommer att ha 15-20 procent av den svenska e-handelsmarknaden. Anna tipsade under föreläsningen om vad företagare kan göra för att lyckas med sin försäljning på Amazon. 

Till att börja med behöver man bestämma sig för om man vill vara en så kallad vendor eller seller. Om man är vendor fungerar Amazon som en vanlig återförsäljare av varor. Amazon väljer dock självt ut vilka som får bli vendors. Ofta rör det sig om större varumärken. 

En seller är ett företag som använder Amazon som en ren marknadsplats. Amazon tar provision på försäljningen. Anna berättar att Amazon har tagit fram flera verktyg för att underlätta för sellers. 

– Bland annat FBA, Fullfillment By Amazon, deras egen logistiklösning. Det har man gjort för att man har den här tanken om The Everything Store. Allt en kund ska tänkas vilja köpa ska gå att köpa på Amazon. 

undefined
Varor som är lätta att hitta och säljer bra rankas högt på Amazon.se.

När företaget har bestämt sig för om det ska satsa på att vara en vendor eller seller är det dags att titta på vilken marknad som passar företaget bäst. 

– Jag förstår att många av er som tittar idag tänker att det är den svenska Amazonsajten som jag måste komma igång med. Det är helt rätt att tänka på för att first mover advantage är väldigt stort på Amazon och man vill vara snabbt igång på den svenska sidan, men jag tycker inte att ni ska begränsa er till det för det som är så otroligt fantastiskt med Amazon är att om man kan Amazon i ett land kan man det i princip vilket annat Amazonland som helst. 

Den som vill undersöka olika marknader kan gå in på Amazon och titta på hur kunderna shoppar i Amazons nätbutiker runt om i världen. Anna tipsar företagare om att bete sig som kunder på Amazon och gå in och söka efter produkter som liknar företagets egna. 

– Kolla igenom sökresultaten. Hur såg det ut hos konkurrenterna? Hur många reviews har de? Hur ser bilderna ut? Bilder är otroligt viktigt på Amazon. 

För att bilda sig en uppfattning om hur mycket en produkt faktiskt säljer kan man titta på dess "sales rank" som finns en bit ner på produktsidan. 

– De siffrorna plockar ni med er och petar in i någon typ av tredjepartsprogram. Ett väldigt vanligt som många använder kallas för jungle scout. 

undefined
E-handelsbolaget Amazons logistikcenter i Eskilstuna Logistikpark.

Det finns också möjligheter att skapa nya produkter med hjälp av Amazon. 

– Ett sätt att få uppslag till nya produkter som kan fungera bra på Amazon är att man kollar sektionerna "Customers who viewed this item also bought" eller "Frequently bought together".

Populära produkter som ofta säljs tillsammans kan läggas ihop till helt nya erbjudanden. 

Anna framhåller att det är viktigt att registrera sitt varumärke i Amazons brand register och att det är viktigt att förstå Amazons algoritm. 

– Det är en marknadsplats med ett otroligt högt kundfokus så kunderna ska hitta de produkter som de letar efter. De ska vara nöja med produkterna och produkterna ska sälja och dra in pengar till Amazon. Gör man det kommer man också att rankas högt. 

Framgångstips för Amazon

Bestäm om du ska satsa på att använda Amazon som återförsäljare eller bara som marknadsplats.

Gör en marknadsundersökning genom att gå in på Amazon och titta på hur kunderna shoppar i olika länder. 

Undersök utbud och efterfrågan för olika produkter genom att själv söka efter dem på Amazon. 

Registrera ditt varumärke i Amazons brand register. 

Förstå Amazons algoritm. Varorna som är lätta att hitta och säljer bra kommer att rankas högt. 

Fokusera på kunden.  

Använd Amazons egen logistiklösning, FBA. 

Karta: Eskilstuna
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!