Experten: Viktigt med öppenhet i kriskommunikation

Coronakrisen ställer krav på företag och organisationer att vara öppna och tydliga i sin kommunikation. Det menar Marko Määttä som har stor erfarenhet av kriskommunikation. 

Marko Määttä, vd på kommunikationsbyrån Astory i Eskilstuna.

Marko Määttä, vd på kommunikationsbyrån Astory i Eskilstuna.

Foto: Joachim Sorbe

Eskilstuna2020-05-15 16:24

– Oavsett vilken bransch du representerar är det oerhört viktigt att förmedla ansvarstagande och att mänskliga värden är viktigare än ekonomiska, säger Marko Määttä, vd på kommunikationsbyrån Astory i Eskilstuna. 

Han tar emot Affärsliv i företagets lokaler i den gamla komministerbostaden som ligger intill Svealandsbanan i Fors kyrkopark. I byggnaden med de stora fönstren har kommunikationsbyrån trendigt inredda konferenslokaler på bottenvåningen och kontor på övervåningen. Vanligtvis jobbar här sex personer, men i coronatider har många valt att arbeta hemifrån. 

– Idag är väl tre-fyra inne på kontoret, men jag har i princip suttit själv här i fyra veckor, säger Marko vid Affärslivs besök i slutet av april. 

Astory har huserat i komministerbostaden sedan 2012 då byrån bildades av Marko Määttä, Andreas Besterman och Hans Lemming. Astory arbetar med både reklam och PR. 

– Jag har jobbat mycket med kriskommunikation i mitt arbete som PR-rådgivare, säger Marko. 

Han har bland annat hjälpt en större idrottsförening som skakades av interna stridigheter, ett bostadsbolag och ett nationellt tjänsteföretag. 

– När deras datasystem inte klarade trycket vid stora händelser när många kunder gick in blev det massmedial kris som vi fick hantera vid ett flertal tillfällen. 

Marko konstaterar att coronapanedmin är en helt ny typ av kris som skär genom alla samhällsskikt. Han menar att krisen ställer krav på företag och organisationer att vara tydliga och öppna in sin kommunikation både externt och internt. 

– Dels för att kommunicera vad man gör för att skydda medarbetarna i och med att det handlar om hälsan. Det handlar även om att bestämma vilket förhållningssätt och vilka principer vi ska ha i den här krisen. 

Ansvar och transparens bör vara ledstjärnor i kommunikationsarbetet. 

– Öppna upp för frågor som du inte alltid har svar på. Var öppen för kritik och var beredd på att förändra dig. Situationen förändras ju hela tiden. 

Den viktigaste kanalen i den interna kommunikationen är direktkommunikationen mellan medarbetare och närmaste chef. 

– Det är viktigt att inte bara skapa ett webbinarium utan medarbetarna ska också känna att de är med i dialogen och har ett ansvar för hur vi kommunicerar med kunder och andra.

Marko tycker att det är viktigt att företag är öppna och tydliga gentemot sina kunder och partners om hur de hanterar krisen och hur det påverkar deras samarbete. 

– Om man marknadsför sig genom reklam ska man fortfarande vara trovärdig så att reklamen står för företagets värderingar, utan att man för den skull är tondöv för att vi faktiskt är inne i en global pandemi just nu. 

En färsk undersökning av hur målgrupper ser på reklam visar att man inte har något emot reklam, men att man vill ha en lugnare ton. 

– Man vill inte att reklamen ska vara säljande utan att den ska visa att företaget tar ansvar, säger Marko. 

Han nämner Ford som ett gott exempel. Företaget har ersatt sin reklam för bilar med en kampanj som beskriver hur det svarar på virusutbrottet, till exempel genom att ge kunder vissa betalningslättnader. Ett mindre lyckat exempel är ölmärket Coronas reklam där man upplyser om att nya smaker är på väg, något som har uppfattats som en anspelning på spridningen av viruset med samma namn. 

I kristider ökar kommunikationen i sociala medier med snabb spridning av inlägg som bland annat innehåller frågor, spekulationer och oro.  

– Då är det extremt viktigt att man styr sina egna kanaler, säger Marko. 

Företag kan till exempel via Facebook, Instagram och Linkedin snabbt nå ut med korrekt och relevant information och ha en dialog med sina målgrupper. 

– Man bör också anta en försiktig filosofi och inte bara slänga ut någonting. Ett felsteg kan på några minuter spridas tusenfalt och skada varumärket. 

Enligt Marko har många etablerade företag en bra beredskap när det gäller kriskommunikation. Företag som har vuxit snabbt kan däremot vara sämre förberedda. 

– Ledningen har kanske inte haft tid att förbereda sig på en kris för man har så mycket med att bygga upp företaget. Då kan det bli en chock när en kris uppstår. Mitt råd då är att ta hjälp utifrån. 

Han avråder företag från att inte kommunicera alls under kristiden. 

– Då har du varken synts eller tagit något ansvar under krisen. Du kommer att vara sämre rustad efter krisen om du mer eller mindre försvinner ur människors medvetande.

Tips på kriskommunikation

Var tydlig internt med vilka principer som gäller för er organisation i krisen. 

Låt transparens och ansvarstagande vara ledstjärnor. 

Sätt rutiner för kommunikationen med medarbetare och kunder. 

Var beredd på att improvisera utifrån oväntade skeenden. 

Informera kontinuerligt i egna kanaler. 

Öppna upp för att ta emot kritik och var beredd på att förändra dig. 

Reklam är okej, men var ansvarsfull och hjälpsam i tonen.  

Bygg varumärket långsiktigt. 

Tveka inte att ta hjälp av externa rådgivare. 

Karta: Astory
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!