Fallolyckor kostar mer än vinterväghållningen

Fallolyckorna på snö och is kostar varje år samhället mellan två och fyra gånger mer än kostnaden för landets samlade vinterväghållning. Det har väg- och transportforskningsinstitutet VTI räknat ut.

Eskilstuna2015-01-27 06:00

Olycksstatistiken är dyster. 20 000 fotgängare skadas varje år i fallolyckor på snö och is. Äldre är extra utsatta på grund av att benskörheten ökar med åren. Det som för en ung människa kanske stannar vid en lindrig skada som snart är glömd kan för en äldre vara skillnaden mellan ett rörligt liv och ett livslångt handikapp.

Det finns alltså stora vinster med förebyggande arbete, både i minskat mänskligt lidande och minskade kostnader för samhället. Och lönsammare blir det, i takt med att befolkningen åldras med åtföljande risk för fallolyckor.

NTF har tillsammans med pensionärsorganisationerna undersökt äldres egna upplevelser av halkolyckor på snö och is. De som svarat är förmodligen rörligare än gruppen äldre som helhet, men vittnar ändå om hur risken för att halka påverkar deras vardag. Rapporten redogör för äldre som undviker att gå ut på grund av risken för halka, som behöver ta hjälp av en anhörig för att transportera sig eller som använder färdtjänsten i större utsträckning.

En snövall, som en yngre fotgängare forcerar utan problem, kan bli ett stort hinder för den äldre. För den som har rollator eller rullstol kan den till och med bli oöverstiglig och tvinga den drabbade att vända om.

Ändå gör många vad de kan för att undvika halkan. Nästan hälften uppger att de använder broddar, men tillägger samtidigt att det minsann inte är någon garanti för att inte ramla. Bland dem som inte använder broddar uppger många att de är för krångliga att sätta på och ta av.

En del kommuner har tagit fasta på broddarnas betydelse och erbjudit gratis sådana till sina invånare. Gratis grus till fastighetsägarna är en annan idé som prövats.

Det senare finns även i Eskilstuna där invånarna i vinter kan hämta sand på särskilda ställen.

Några gratisbroddar är däremot inte aktuella, säger Maria Kujanpää, driftingenjör på gatuenheten.

– Vi försöker ha bra vinterväghållning för alla, eftersom alla invånare är viktiga för oss.

– Däremot har vi gång- och cykelvägar som är prioriterade och ska röjas och sandas först. Och vår felanmälanapp fungerar även för att anmäla dålig snöröjning.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!