Familj nekas ersättning efter elskador

Familjen Hanhelas semester fick ett otrevligt avbrott när en olycka slog ut så gott som all elektronisk utrustning i deras hem. Nu vill ingen ta på sig ansvaret och familjen får själva betala för mycket av skadorna.

DRAG Elfel_150710_NH.jpg

DRAG Elfel_150710_NH.jpg

Foto:

Eskilstuna2015-07-17 06:00

– Det är katastrof att vi som inte har gjort något fel ska drabbas, säger Stefan Hanhela.

Det var den 3 juli och Stefan Hanhela satt vid köksbordet när han plötsligt hörde en smäll utanför huset i Ostra utanför Eskilstuna.

– Jag tittade ut över gården och såg att elstolpen nere vid vägen hade gått av och att en lastbil körde iväg från platsen. Den stannade inte så jag kastade mig in i bilen och körde efter för att stoppa den.

När lastbilen passerade familjens hus ska den ha kört fast i en vajer från elstolpen. Lastbilen fortsatte köra och stolpen knäcktes. Detta ledde till att elkabeln in till familjen Hanhela skadades. I stället för 230 volt skickades 400 volt rakt in huset. Den höga spänningen slog ut så gott som alla maskiner och apparater som var inkopplade i vägguttagen.

– Det var rök i hela köket och det luktade starkt av bränd el. Det var tur att vi var hemma och kunde dra ur alla kontakter. Vi har blivit utsatta för livsfara, säger Elisabeth Hansén Hanhela.

Elnätsbolaget Eskilstuna Strängnäs energi och miljö som har hand om elnätet i området lagade den trasiga elstolpen på några timmar. Elen är alltså tillbaka men familjen har långt ifrån ett fungerande hem. De har varit tvungna att köpa en ny värmepump för att få varmvatten men flera stora utlägg väntar eftersom de behöver nya vitvaror i köket. De enda som höll, trots att de satt inkopplade i väggen, var diskmaskinen, tvättmaskinen, en gammal dator och perkolatorn.

– Vi fick vårt morgonkaffe i alla fall annars hade det varit ännu värre, säger Elisabeth Hansén Hanhela och kan inte låta bli att skratta åt situationen.

– Det är kaos humörmässigt. Det pendlar hela tiden och vi måste förklara för barnen varför vi är arga och ledsna, berättar Stefan Hanhela.

Familjen har ägnat större delen av sin semester åt att ringa till försäkringsbolaget, Eskilstuna Strängnäs energi och miljö samt Johans bilfrakt AB, det transportföretag som körde lastbilen. Eskilstuna Strängnäs energi och miljö anser att det är transportföretagets fel eftersom de körde ner stolpen men har ändå erbjudit familjen 30 000 kronor som plåster på såren. Johans bilfrakt AB frånsäger sig allt ansvar och hävdar att vajern från elstolpen suttit på för låg höjd.

– Olyckor händer men man kan inte bara strunta i det. Att ingen av dem står för det är helt galet, säger Stefan Hanhela.

– Det här är deras fight inte vår, säger Elisabeth Hansén Hanhela.

Från sitt försäkringsbolag har familjen fått 50 000 kronor hittills men enligt paret Hanhela så är värdet på det som har gått sönder över 120 000 kronor och då har de inte räknat med kostnaden för den nya värmepumpen och garageporten som också måste bytas ut.

– Vi är så nära bristningsgränsen. Det är en skandal att de inte hjälper oss, säger Elisabeth Hansén Hanhela.

TV: "Det brinner i köket". Se och hör familjen berätta om olycksdagen på ekuriren.se.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!