Tidigare i januari anmälde en intagen anstalten till Justitieombudsmannen, JO, för bristande hantering av personuppgifter. Enligt anmälan ska personal på hans avdelning gett personliga kioskbeställningslistor till en av de intagna – som i sin tur skulle dela ut listorna till respektive intagen. Han skriver i anmälan att han upplevde hanteringen som "mycket integritetskränkande" då listan innehöll uppgifter om saldot på hans förbrukningskonto – vilket ska ha resulterat i att han fick frågor om sin ekonomi från andra intagna.
Efter anmälan tillsattes en utredning. Där framgår det att listorna, som förutom saldo även innehöll uppgifter om namn, rum och intagningsnummer, lagts ut på ett bord där de intagna själva fått hämta sin lista – vilket frångår anstaltens rutin om att de ska lämnas ut av personal.
JO bedömer att hanteringen kioskbeställningslistorna har medfört en risk för spridning av skyddade uppgifter – då namnet på en intagen ses som en sekretessreglerad uppgift i sig. Dessutom menar JO att det kan förekomma intagna med skyddad identitet och att saldouppgifter kan omfattas av sekretessbestämmelser.
Efter att bristerna uppmärksammades har nu Hällbyanstalten skärpt sina rutiner, menar anstaltschefen Peter Kjellin.
– Vi har nu sett till att informera personalen om rutinerna. Vi har mycket ny personal. Det var ett misstag som skedde. Nu har vi sett till att det inte ska upprepas.