Under förra året och hittills i år har sammanlagt ett 40-tal larm gått ut från Trafikverket om varningar för älg på E20. Ett och ett säger inte larmen så mycket men placerar man ut dem på en karta så träder en tydlig bild fram. Det finns vissa platser där det är större risk att möta en älg på motorvägen.
En sådan plats är sträckan som går förbi Fabriksgatan i Eskilstuna. Totalt räknar vi till elva larm om älg, älgar eller älgkalvar därifrån. Och hade vi tittat även på 2020 hade vi kunnat lägga till ytterligare larm.
Bakom siffrorna döljer sig dock en tragisk historia om en älgfamilj som råkade illa ut på vägen. Där mamman trafikdödades och hennes kalv senare fick avlivas då den fortsatte uppehålla sig på E20 efter mammans död.
En annan plats där det är gott om älgvarningar – och där det även skett en olycka – är där Munktellvägen går över E20 i Eskilstuna.
Frekvent med älgar har också rapporterats in från en kort sträcka mellan trafikplatserna Svista och Kjula. Och mellan Barva och Kjula.
Kör vi vidare in i Strängnäs kommun är trafikplats Biskopskvarn ett ställe att se upp med. Där har två älgvarningar gått ut. Även den korta sträckan förbi Åker krutbruk är frekvent i älgvarningsrapporterna.
Annars är trafikplats Läggesta en plats att se upp med. Här har det inte bara kommit in larm utan även skett en olycka.
– Att det kommer upp älgar på motorvägar är ett jättestort problem. På en motorväg är det höga hastigheter. Krockar man med en älg där är det stor risk att man dör eller skadas allvarligt.
Det säger Anders Sjölund som är ekolog på Trafikverket.
Viltstängslet som omger E20 kan göra att bilisterna vaggas in i en falsk trygghet menar han.
– Viltstängslen är inte genomtänkt uppsatta så att det är tätt och många gånger är de dåligt underhållna. Var ska man känna sig säker? Svaret på det är ingenstans. Ser du ett viltstängsel så ta inte det som att "här kommer det inga djur" för där kommer det djur också, säger Anders Sjölund och fortsätter:
– Sverige har under många år trott att en älg som kommer till ett stängsel tänker att "här får jag inte gå" men så tänker inte en älg. Älgen tänker snarare att "här har jag ett problem" och så löser den det. På de allra flesta ställen så kommer älgen hitta någonstans där den kan ta sig igenom.
Farligast är det just när älgar letar sig upp på vägar där hastighetsbegränsningen är över 80 kilometer i timmen.
– Kommer det en älg då... Det är där dödsolyckorna sker. Sverige har en nollvision vilket innebär att om du kör och beter dig enligt regelverket så ska du inte riskera att bli allvarligt skadad eller dö. Men så som Sverige har byggt sin väg så på i stort sett alla vägar där det är över 80 kilometer i timmen, där gäller inte det förhållandet. Det är risk att du stöter på en älg. Tyvärr är det så, säger Anders Sjölund.
Vad ser ni för lösningar?
– Man måste satsa en hel del pengar. Just på vägar där det är hög hastighet och mycket trafik.
Anders Sjölund berättar att det är precis såna vägar som behöver säkra viltövergångar.
– Är det en väg med över 4 000 fordon och hastigheter över 90 kilometer i timmen så ska det finnas en säker passage för stora däckdjur minst var sjätte kilometer. Men så ser det ju inte ut. Här har Sverige en uppgift.