Solen strålade när ett 40-tal elbilsfantaster under lördagen intog GTR motorpark intill motorstadion på Gröndal. Bakom arrangemanget, där elbilsägarna med lånade rallyhjälmar fick testa sina tystlåtna kraftpaket på bana, stod konsumentorganisationen Elbil Sverige och intresseföreningen Tesla West Sweden.
– Det handlar om att få testa sin egen och bilens förmåga. Att lära känna sin bil och träffa likasinnade, säger Håkan Öqvist, styrelseledamot i Elbil Sverige, samtidigt som tystnaden bryts av gnisslet från sladdande däck.
Handlar det inte mest om att bränna gummi?
– Självklart lockar det också. Vi är ju alla entusiaster, säger han.
Många hade kommit från andra delar av Sverige, däribland Carina och Bengt Holm från Söderbärke i Dalarna, liksom Mikael Bjelkesten och Ida-Karin Jansson från Bollnäs.
– Vi åkte ner bara för det här. Det är jäkligt kul att se vad bilarna går för, säger Mikael Bjelkesten.
På en av läktarna intill banan satt Gunilla Björkander och Lars Karlsson från Hagsätra i Stockholm. De hade stämt träff med en vän med en elbil, men vännen dök aldrig upp. Än så länge kör de fossilt, men Gunilla Björkander är sugen på att byta sida. Inträde i någon Tesla-sekt är det dock inte tal om.
– Jag tycker mest att de är dyra, obekväma och plottriga. Försöker man starta radion på den där pekskärmen när man kör så åker man ju i diket, säger hon.