Lever vidare med hjärta och i sann "Profeelanda"

Profeels uppskattade välgörenhetskoncept Feel for life var en orsak till att börsbolaget Alligo började uppvakta Eskilstunaföretaget.

Peter Söderberg, Alligo, Michael Serrander, Profeel, Joachim von Carlsburg, Profeel, Fredrik von Carlsburg, Profeel, Marcus Eriksson, Profeel och Andreas Blomkvist, Alligo.

Peter Söderberg, Alligo, Michael Serrander, Profeel, Joachim von Carlsburg, Profeel, Fredrik von Carlsburg, Profeel, Marcus Eriksson, Profeel och Andreas Blomkvist, Alligo.

Foto: Pressbild

Eskilstuna2022-12-02 14:00

Profeel har vuxit och gått med vinst varje år sedan starten 2005. Företaget har blivit ett av Sveriges främsta inom produktmedia och event. På senare år har det även kunnat ge tillbaka genom välgörenhetskonceptet Feel for life där Profeel tillsammans med sina kunder och samarbetspartners skänkt 3 603 467 kronor till Barncancerfonden. Feel for life var även en anledning till att börsbolaget Alligo började uppvakta Eskilstunaföretaget, enligt Profeels vd Michael Serrander. 

– Det är någonting som de verkligen såg som positivt när de började uppvakta oss, säger han. 

Han försäkrar att Feel for life kommer att fortsätta även efter Alligos förvärv av Profeel som blev klart tidigare i november. 

– Oh ja, det är jätteviktigt för oss! säger Michael Serrander som fortsätter som vd för Profeel. 

– Vi ser fram emot att fortsätta vår tillväxtresa, i sann 'Profeelanda', tillsammans med starka offensiva delägare. 

Andreas Blomkvist är affärsutvecklare på Alligo. 

– Profeel är ett verkligt föredöme i vår bransch, säger han.  

Han menar att det professionella sätt som Profeel behandlar sina kunder, leverantörer och framförallt sina medarbetare på borde vara ett riktmärke för alla entreprenörer. 

Alligo har förvärvat 75 procent av aktierna i Profeel. Michael Serrander, Marcus Eriksson, Joachim von Carlsburg och Fredrik von Carlsburg behåller 25 procent av aktierna och fortsätter att driva företaget precis som tidigare.

– Alligo blir viktiga för oss för att kunna växa ytterligare och kunna utvecklas inom bland annat hållbarhet som är framtiden i vår bransch. Synergierna med övriga specialistbolag och att det finns stor branschkunskap inom Alligo var avgörande för oss så företaget får leva vidare på samma sätt och med hjärta som tidigare, säger Michael Serrander. 

Profeel omsätter cirka 70 miljoner kronor, har 18 anställda och butiker i Eskilstuna och Västerås. 

– Vi äger lager åt kunder. Det är ofta till stora, bättre varumärken. Det blir mycket pengar i sånt och här får vi in en stark ägare som har mycket kapital i ryggen, säger Michael Serrander. 

Alligo är en ledande aktör inom arbetskläder, personligt skydd, verktyg och förnödenheter i Norden. Verksamheten bildades 2020 genom sammanslagningen av Swedol och TOOLS och tog 2021 namnet Alligo som betyder ”något som hänger ihop” på esperanto.

– Förvärvet av Profeel innebär att Alligo ytterligare stärker koncernens position inom profilkläder och produktmedia, säger Clein Ullenvik, vd och koncernchef i Alligo. 

Koncernen har en filosofi med decentraliserat affärsansvar vilket innebär att Profeel drivs vidare som ett självständigt specialistbolag med samma personal och ledning som tidigare. Specialistbolagen inom Alligo består av åtta fristående bolag från Kiruna ner till Malmö: Company Line, IP Hjelte, TriffiQ, Profilmakarna, Reklamproffsen, Magnussons, Mercus och nu även Profeel. 

– Det var viktigt för oss att det inte bara är ett investmentbolag som är intresserade av att det ska gå bra rent ekonomiskt utan det här är såna som är inne i branschen och har fina avtal med massa leverantörer som vi får ta del av så att vi blir ännu mer konkurrenskraftiga, säger Michael Serrander. 

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!