Feel for life ägde rum den 1 oktober i restaurang Y-Won på Elite Stadshotellet. Felix Andersson, som är en rutinerad konferencier, var gästernas värd under kvällen. De 150 betalande gästerna fick en enklare förtäring på temat "Ett gott land". De fick uppleva underhållning av den engelske ståuppkomikern Al Pitcher och popartisten Angelina Pavanelli.
– Kvällen var superpositiv och alla var glada. Jag tror verkligen att folk har ett behov av att komma ut och träffas. Man har varit hemma i ett och ett halvt år nästan, säger Michael Serrander vid Profeel.
Det auktionerades även ut produkter som hade skänkts av företagare. Totalt auktionerades det ut 48 produkter. Behållningen från auktionerna gick liksom biljettintäkterna oavkortat till Bancancerfonden.
– Om du har behov av en produkt, som till exempel ett spabad som Folkpool och Erikstedts hade skänkt, så kan det inte finnas ett bättre tillfälle att köpa den än när alla pengarna går till Barncancerfonden, säger Michael Serrander.
Det var fjärde gången som välgörenhetseventet Feel for life genomfördes. Första gången samlades drygt 230 000 kronor in, andra gången 400 000 kronor, tredje gången 670 000 kronor och i år alltså över en miljon kronor.
– Det har blivit välkänt. I början fick vi jaga auktionsprodukter, men nu hör företagare av sig och vill vara med och skänka till auktionen, säger Michael.
Profeel kommer att fortsätta med - och utöka - konceptet Feel for life.
– Vi är ju lite tävlingsmänniskor så vi vill gärna slå den där miljonen, säger Michael.
Nästa års välgörenhetsevent planeras att äga rum i september på Elite Stadshotellet. Dessutom finns planer på att i vår arrangera en välgörenhetspadel.
– Sedan fyller vi på under året genom att vi säljer produkter, till exempel julklappar, där en liten del av priset går till insamlingen.
Profeel har blivit en stor samarbetspartner till Barncancerfonden och nästa år kommer generalsekreteraren Thorbjörn Larsson att vara med på välgörenhetseventet.
Michael berättar att idén till Feel for life växte fram ur de event som Profeel tidigare anordnade för sina samarbetspartners vid julen och på våren.
– Vi bjöd in våra kunder för att visa dem att de var viktiga för oss och att vi är bra på att arrangera event.
Eventen var uppskattade och när Profeel ville vidareutveckla dem upplevde man att det skulle passa bra med välgörenhet.
– Vi slog ihop eventen till ett event. Vi tänkte även att när vi har så mycket bra folk som kommer så kan vi försöka att göra något gott av det också. När många engagerar sig kan man bidra med mycket pengar. Det tycker jag är riktigt häftigt, säger Michael.
Att det blev just Barncancerfonden beror bland annat på att cancer är en sjukdom som de flesta människor har berörts av på något sätt.
– Min fru jobbar på lekterapin på Mälarsjukhuset och träffar väldigt mycket cancersjuka barn. Då får man höra berättelser därifrån och det blir väldigt nära och man känner att det här känns extra viktigt att bidra till, säger Michael.
Profeel är en profilbyrå som arbetar med professionell marknadsföring genom produkter och event. Konceptet Feel for life har även betydelse för Profeels eget varumärkesbyggande.
– Att vi kan göra såna här saker påverkar förhoppningsvis någon kund när det står mellan oss och någon annan i affärer.
Årets välgörenhetsevent hade skjutits upp två gånger på grund av pandemin innan det genomfördes med ett begränsat antal gäster. Orsaken var att det hade planerats innan restriktionerna togs bort. Det satt max åtta personer vid varje bord, det var en meter mellan borden och det fanns handspritstationer. Myndigheterna tog bort alla restriktioner bara några dagar innan eventet.
– Vi hade faktiskt lite tur med tajmingen.Vi har aldrig haft så lite avhopp som vi hade den här gången. Det var verkligen bra uppslutning, säger Michael.
Han upplever att många företagare är givmilda.
– Det är verkligen många som är med och bidrar - antingen genom att skänka auktionsprodukter eller att bara köpa biljetter. Det är just den här samverkan som gör att det här blir så stort.