Den 8 mars 2020 köpte kvinnan en Toyota av bilföretaget i Eskilstuna för 60 000 kronor. Tre månader efter köpet upptäckte hon ett allvarligt fel på bilen, hon kontaktade bilfirman som tog emot bilen en vecka senare.
Vid hämtningen av bilen berättade bilfirman att felet var växellådan att hon skulle betala 6 000 kronor som självrisk. Hon sa att hon inte hade någon kännedom om självrisken och att hon skulle kolla på detta. Företaget hade då sagt att hon skulle komma den 15 juli med bilen och att växellådan skulle bytas. Den 23 juli var bilen klar. Hon hämtade bilen den 24 juli eftersom bilfirman ville att hon skulle betala självrisken vilket hon vägrade. Företaget ändrade sig och sa att hon kunde hämta bilen kostnadsfritt. Så fort hon körde bilen visade sig felet igen och hon skickade sms till bilfirman och berättade om det samt frågade efter verkstadens adress så hon själv kunde berätta om det upprepande felet. Verkstaden sa att felet var tändstiften och hon skulle betala 990 kronor för att laga den.
Detta och med allt som hon upplevde med företagit gjorde att hon valde att ta bilen någon annanstans för att få ett utomstående perspektiv. Felen med bilen orsakades av både knutkorset och växellådan.
Bilfirman kunde inte bevisa att växellådan bytts och därför tog hon bilen till Toyota som konstaterade att växellådan var felkodad och behövde bytas. Bilfirman hävdade att knutkorset var felaktigt eftersom hon bodde på landet.
När bolaget sålde bilen till kvinnan så såldes den i befintligt skick utan garanti, vilket står på kvittot.
Det framgår av utredningen att det är fel på växellådan. Med hänsyn till bilens pris och övriga omständigheter vid köpet har kvinna med fog kunnat förutsätta att ett sådant fel inte skulle föreligga. Att bilen sålts med det allmänna förhållet ”i befintligt skick” saknar betydelse. Bilen är felaktig i lagens mening, enligt nämnden.
Nämnden anser att den nytta som hon kan ha haft av bilen är så pass begränsad att något nyttoavdrag inte ska göras. Detta innebär att hon har rätt att få tillbaka hela köpesumman om 60 000 kr. Hon har även rätt till ränta på beloppet. Bolaget är skyldigt att stå för eventuella kostnader i samband med återlämnandet av bilen. Kvinnans krav ska således bifallas, skriver ARN i sitt beslut.