‒Det låter lite som en gräsklippare tycker vissa.
Felicia Larsson vrider om nyckeln i sin svarta mopedbil med diskreta eldflammor och ett starkt puttrande motorljud dånar i den lilla karossen. Öronbedövande, kan somliga tycka, men Felicia Larsson är van.
Varje dag pendlar hon från sin bostad strax utanför Slytan, mellan Malmköping och Eskilstuna, och Djurgårdsskolan i centrala Eskilstuna – en enkelresa som tar dryga halvtimmen. Ibland reagerar andra stressade bilister på mopedbilens fartbegränsningar på 45 kilometer i timmen, men Felicia Larsson tar det hela med ro.
För att få bukt med det intensivt puttrande ljudet har hon dessutom en lösning.
‒Det är vanligt att man installerar en baslåda så att det går att lyssna på musik i stället för att höra på ljudet. Jag har även fixat så att motorn ska låta lite mindre, säger hon och tillägger:
‒Kör man a-traktor, alltså epa, låter det ännu mer. Det är många som kör epatraktor som tycker det är fjolligt med mopedbil för att det låter mycket mindre och menar att det är mycket coolare när det dånar. Jag vet inte riktigt om jag håller med, det är coolare med mopedbil som går snabbare brukar jag säga till dem.
För att få köra moped, mopedbil eller epatraktor i en hastighet av 45 kilometer i timmen, krävs det att du har ett AM-körkort, det vill säga klass ett mopedkörkort. Ett sådant förarbevis tas genom en teoretisk utbildning och en praktisk del. Ålderskravet för att påbörja en sådan utbildning är att föraren måste vara minst 14 år och nio månader.
Förra våren, samma dag som Felicia Larsson fyllde 15, tog hon sitt körkort. Att ta mopedkörkort just på våren är något som är populärt, berättar trafikläraren Mathias Goodwin från Strängnäs trafikskola.
‒Det är nog ett par hundra som tar mopedkörkort hos oss varje år och det är många som går utbildningen just nu. När det är vinter begränsar det möjligheterna för de praktiska körmomenten. Härom dagen startade vi precis upp en grupp med tolv elever.
Den praktiska utbildningen genomförs på en scooter. Därför rekommenderar Mathias Goodwin att meddela instruktören i förväg om det är mopedbil eller a-traktor som är målet med förarutbildningen.
‒De flesta kör moped, men det är även en del som kör a-traktor. Mopedbil är inte lika vanligt - åtminstone inte här i Strängnäs kommun, säger han.
Mathias Axelsson, skolchef på Axelssons trafikskola i Eskilstuna, talar om samma erfarenhet. Även om han upplever att fler har tagit mopedkörkort de senaste tre-fyra åren, är det få som väljer att köra mopedbil.
‒Utbildningen är den samma, men det är ganska dyrt med mopedbil vilket gör att inte så många väljer att köra det.
På Djurgårdsskolan, där Felicia Larsson går i nionde klass, är det endast en annan person som kör mopedbil. Av hennes vänner är det bara en annan som kör samma typ av långsamtgående fordon.
Hur kommer det sig då att du kör mopedbil?
‒För mig var det en självklarhet. Bor man på landet går det inte bussar särskilt ofta och då underlättar det rejält. En mopedbil är lätt att köra i olika väderlag, till skillnad från en vanlig moped. Den är också enklare att köra än en epatraktor.
‒Att köpa en ny mopedbil är väldigt dyrt dock – det kostar nästan lika mycket som en vanlig bil. Vi köpte vår begagnad, det är därför den har flammor och spoilers. Det kanske inte är min grej annars.
Vad ska man tänka på om man vill börja köra mopedbil?
‒Kör mycket i början och ta det försiktigt för att lära känna fordonet. Det är ju fyra hörn och större en än vanlig moped.