Fiberleverantörer glömde slutstädningen

När dåvarande Svensk infrastruktur avslutade arbetet i Slätviken glömdes slutstädningen. "Jag försöker ringa, men det går inte".

"Hur länge ska det överblivna materialet från infrastrukturoperationen i Slätviken bli kvar", undrar Thomas Hylvander.

"Hur länge ska det överblivna materialet från infrastrukturoperationen i Slätviken bli kvar", undrar Thomas Hylvander.

Foto: Torsten Braf

Eskilstuna2020-07-26 06:16

Det är Thomas Hylvander i Eskilstuna som bestämt sig för att försöka nå fiberbolaget för att ställa ett par frågor om det där med städningen efter avslutat arbete.

– Nu finns ju inte Svensk infrastruktur kvar längre, de har bytt namn och heter nu Open Infra. Men det nya företaget och det gamla har en sak gemensam; de är väldigt besvärliga att nå.

Precis på den parkeringsplats som är slutpunkten före Slätvikensbadet står åtskilligt med byggmaterial kvar på stora trävindor.

Thomas Hylvander har muttrat och svurit en del över lagerdelarna som blev över, och han har till och med avbildat dumpningsplatsen och lagt ut bilder på Facebook och fått flera kreativa idéer om en lösning på problemet. Någon föreslog bland annat att lägga ut det hela till försäljning - man kanske kan få några kronor för det av köparen som givetvis själv måste hämta upp godset i så fall.

Rent juridiskt sett är det dock en ytterst tveksam lösning. Det kan heta egenmäktigt förfarande i en eventuell rättsligt prövning.

– Det vore så mycket bättre om bolaget bara kunde komma hit och ta reda på efter sig, jag förstår inte vad de sysslar med, säger Thomas.

Frågan om miljökontoret i Eskilstuna kan kopplas in för att eventuellt ta fram ett vitesföreläggande besvarar miljöinspektören Anna Norberg med ett tydligt besked:

– Om det inte är fråga om miljöfarligt avfall så är det inte ett ärende för oss.

Ansvarsfrågan har under en kortare tid bollats mellan Open Infra, där den pappalediga projektledaren Marcus Pihl hälsat till Thomas att han ska vända sig till en underentreprenör som heter Netel, och kräva ett besked i fråga om städningen.

På Netel svarar projektledaren Karl Logren med en liten, knappt hörbar, suck.

– Det är så typiskt fiberbolagen att inget kan gå fort nog när det gäller att transportera ut arbetsmaterialet, men när det gäller att städa upp efter sig... Nej, det är aldrig någon större brådska.

– Det är ytterst tveksamt om det här är vårt ansvar, egentligen, fortsätter han. Men mig kostar det inte alls mycket att skicka ut en lastbil och städa upp. Inga problem, det kan jag ordna.

Tidpunkten för en slutstädning är dock inte helt enkel att bestämma just i dag.

– Det är semestertider ytterligare i några veckor. Men säg att det är städat och klart innan augusti är slut. Det törs jag lova.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!