Anklagad för övergrepp smygläste brukares journaler

En brukare på ett serviceboende för funktionshindrade i Eskilstuna kommun larmade om sexuella trakasserier – men blev då inte trodd. Först efter att ytterligare en boende berättat om sexuella närmanden från samma personal rapporterade cheferna händelsen vidare. Under utredningen visar det sig att den anställda smygläst den utsatta brukarens journaler under fyra månader.

Vid 15 tillfällen under ett halvår smygläste mannen  den utsatta brukarens journaler.

Vid 15 tillfällen under ett halvår smygläste mannen den utsatta brukarens journaler.

Foto: TT/Eskilstuna kommun

Eskilstuna2023-01-08 15:11

Den första händelsen ägde rum i mars 2022 då en brukare på ett serviceboende för personer inom LSS – lagen om särskilt stöd för vissa funktionshindrade – berättade att hen utsatts för sexuella närmanden från en vikarie.

Enligt kommunens Lex-Sarah-rapport togs den boendes berättelse först inte på fullt allvar. Chefen ska ha uttryckt att brukarens uppgifter inte alltid är tillförlitliga. Ändå beslutades det att vikarien, och andra män, inte längre skulle få arbeta direkt med den boende.

Ett beslut som annan personal "uppfattat som en åtgärd för att minska risken för att bli anklagad för sexuella övergrepp, snarare än för att trygga brukaren".

undefined
Först när ytterligare en brukare larmade om sexuella närmanden stängdes den anställda av och en personalutredning inleddes. Den ledde till att mannen avskedades i november.

Någon polisanmälan gjordes heller inte från boendet. I stället fastanställdes mannen i maj. Kollegor ska ha vittnat om hur den utsatta brukaren undvikit att vara i sin lägenhet då mannen haft arbetspass.

Så i augusti larmade ytterligare en boende om att hen blivit sexuellt antastad av samma personal. Mannen stängdes då av från sitt jobb och en personalutredning inleddes.

undefined
Totalt vid 15 tillfällen läste mannen i den utsatta brukarens journaler. Vissa dagarskedde det vid upprepade tillfällen. Eftersom incidenten hänt vid flera olika tillfällen ser vi att detta är medvetet, skriver kommunen i sin anmälan till Imy.

I den framkommer det att mannen vid 15 tillfällen – mellan 19 april och 2 augusti – varit inne och läst i den första boendes journaler, fast att han inte längre jobbat med brukaren.

Intrånget ligger till grund för att den utpekade personalen sägs upp den 22 november. Mannen som i dag inte jobbar kvar i kommunen ska ha nekat till samtliga anklagelser. En arbetsrättslig tvist ska pågå kring uppsägningen.

Utredarna på kommunen konstaterar i sin Lex Sarah-rapport att ord står mot ord, men slår också fast att: "Även ifall båda brukarna skulle talat osanning måste verksamheten agera utifrån information de fått. Om verksamheten agerat skyndsamt vid första incidenten hade det kunnat förhindra att ytterligare en brukare utsatts för liknande händelser".

En anmälan har också upprättats till Integritetsskyddsmyndigheten. I den står det att kommunen ser mycket allvarligt på intrånget i brukarens journaler.

"För att förebygga att detta inte sker igen ska medarbetare inte ha tillgång till brukare de inte jobbar med", står det.

undefined
Intrånget i brukarens journaler har anmälts till Integritetsskyddsmyndigheten, Imy.

Fridha Söderqvist är tillförordnad förvaltningschef på vård- och omsorgsförvaltningen. Hon kan i dagsläget inte svara på detaljer kring hur brukarna tagits om hand efter händelsen eller vilka befogenheter personal haft att läsa i de boendes journaler.

– Men vi ser absolut mycket allvarligt på det inträffade. Vi accepterar inga sexuella trakasserier eller någon form av kränkande särbehandling och det är jätteviktigt att våra brukare ska känna sig trygga. Det här är dessutom brukare som står i beroendeställning till oss.

undefined
Fridha Söderqvist, tillförordnad förvaltningschef på vård och omsorgsförvaltningen.

Har ni fått något svar från mannen på varför han gått in och läst i brukarens journaler?

– Jag har inga uppgifter om det i dag. 

Borde ni inte ha polisanmält händelsen?

– Det man gjort är att uppmana individen själv att anmäla. Men det är en av bristerna vi sett när vi utrett det här fallet och där vi nu behöver säkra den kompetensen inom funktionshinderområdet, att personalen ska veta om att vi i vissa fall kan behöva göra en polisanmälan, vilket vi också borde gjort i det här fallet, så där har vi brustit. 

Lex Sarah

Personalen inom vissa verksamheter är skyldiga att rapportera missförhållanden eller risk för missförhållanden enligt Lex Sarah.

Hit hör äldreomsorgen och omsorgen om personer med funktionsnedsättning. 

Det kan handla om till exempel fysiska, psykiska eller sexuella övergrepp.

Missförhållandena ska dokumenteras och utredas. Vid konstaterade missförhållanden eller risk för missförhållanden ska händelsen anmälas till Inspektionen för vård och omsorg, Ivo.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!