Flash och Dea Axelsson uppköpta: "Enbart varumärkena"

Företaget bakom Flash och Dea Axelsson försattes i konkurs i mars i år. Nu köper Kappahl upp dessa båda varumärken för att själva kunna sälja deras produkter. Detta påverkar dock inte pop-up-butiken i Eskilstuna som säljer kläder från Flash och Dea Axelsson.

"Vi tittar just nu på hur en strategi för framförallt Flash-varumärket skulle kunna se ut", säger Charlotte Högberg, kommunikationschef på Kappahl. På bild även Anders Hardstedt i sin pop-up-butik.

"Vi tittar just nu på hur en strategi för framförallt Flash-varumärket skulle kunna se ut", säger Charlotte Högberg, kommunikationschef på Kappahl. På bild även Anders Hardstedt i sin pop-up-butik.

Foto: Niklas Holm / Kappahl

Eskilstuna2020-10-28 08:30

I mars försatte Mellby gård sitt bolag Lund fashion, med kedjorna Flash och Dea Axelsson, i konkurs. Nu har Kappahl, som ägs av Mellby gård, köpt upp varumärkena Flash och Dea Axelsson.

Flash drevs fram till i augusti vidare i mindre omfattning i hopp om att någon ny köpare skulle dyka upp. Men ingen intresserad gjorde det och även Flash gick i graven.

Har Kappahl köpt upp bolaget Lund fashion från konkursen eller är det Flash och Dea Axelssons varumärken?

– Köpet gäller enbart varumärkena, säger Charlotte Högberg, kommunikationschef på Kappahl.

undefined
Charlotte Högberg, kommunikationschef på Kappahl.

Efter konkurserna blev det en hel mängd kläder kvar i Flash och Dea Axelssons konkursbo. Dessa har sålts i några pop-up-butiker i Sverige, bland annat i en butik i Eskilstuna centrum.

– Det här påverkar inte oss över huvud taget, svarar Anders Hardstedt, ansvarig för pop-up-butiken i Eskilstuna, och tillägger:

– Vi kör på som vanligt.

Kläderna som blev över efter konkurserna fortsätter med andra ord att säljas, även efter Kappahls köp av varumärkena. Detta bekräftas även av Charlotte Högberg.

– Det är inget som berörs av Kappahls köp av varumärkena.

Ska kläder från Dea Axelsson och Flash börja säljas i Kappahl-butiker nu?

– Vi tittar just nu på hur en strategi för framförallt Flash-varumärket skulle kunna se ut, men det får vi återkomma till, avslutar Charlotte Högberg.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!