– Häromdagen blev en liten flicka påkörd när hon gick ut. Tallriken flög, flickan ramlade och fick skrubbsår, och framför allt blev hon jätterädd, säger Birgitta Beronja som driver kaféet Birgittas Skafferi.
– Problemet är att cyklisterna cyklar så fort på trottoaren här utanför. Varje gång man ska ut på min uteservering måste man passa sig. Jag har sett flera personer bli påkörda.
En annan gång var det en pensionär med rollator som prejades mot ett staket. Kaféet ligger på Eskilsgatan, där den knyts samman med Köpmangatan och Ruddammsgatan. I närheten ligger också restaurangen Södra Station.
Cyklister och mopedister kommer i båda riktningarna och respekterar inte att trottoaren endast är till för gångtrafikanter, menar Birgitta Beronja.
Utanför är vägen avstängd för biltrafik på grund av arbetet med att färdigställa en så kallad samspelsyta.
Gaturummet avgränsas nu av ett virrvarr av staket som begränsar ytorna för samtliga trafikanter. Men det saknas skyltar som hänvisar cyklister till den befintliga cykelbanan på andra sidan, mittemot Birgittas kafé. Samtidigt finns det heller ingen skylt som säger att cykling är tillåten på trottoaren vilket de flesta struntar i, enligt Birgitta.
Hon har påtalat problemen för kommunens trafikavdelning och bett om att en skylt ska sättas upp, men inget har hänt.
– Det är kommunens slöhet jag är besviken på. Det är så dåligt att de inte bara kan sätta upp en skylt som hänvisar cyklisterna till cykelbanan. Ska man behöva vara rädd varje gång man går utanför dörren?, frågar hon sig.
Men enligt Johan Örn, trafikplanerare på Trafikavdelningen i Eskilstuna kommun, kommer flaskhalsen på Köpmangatan bestå ett tag till. Gatans nya beläggning väntas vara klar i mitten av juli. Den befintliga cykelbanan kommer dessutom att behöva stängas av helt under en tid framöver eftersom även den ska få ny beläggning.
Men han medger att det kan skyltas bättre.
– Det är en period nu som det kommer att vara trångt. Det är många som ska samsas på samma yta när arbetet pågår. Vi får jobba mer med information till cyklisterna för att få dem att sänka hastigheten eller leda cykeln.
– Även cyklister har påtalat problemen med att passera området. Att förbjuda dem helt tror jag inte på eftersom det innebär långa omvägar, säger Johan Örn.