‒Utifrån rapporter om lärarnas arbetsmiljö, både nationellt och lokalt, har vi resonerat om vad vi kan göra föra att underlätta för dem, säger Hans Ringström, tillförordnad chef för barn- och utbildningsförvaltningen.
‒Det är också brist på behöriga lärare, och då måste vi säkerställa att vi använder deras kompetens på bästa sätt.
Utifrån de ingångarna växte förslaget om att prova konceptet med lyfta mentorskapet från lärarna till speciellt anställda som har det som sin huvuduppgift. Två skolor – nya Fristadsskolan och Gökstensskolan – nappade på att utveckla konceptet.
‒Vi ligger fortfarande i startgroparna så vi har inte sett resultatet än. Men vi hoppas att det också kan leda till en kvalitetsutveckling.
Om fler skolor kommer att arbeta enligt det arbetssättet är för tidigt att säga.
‒Det är rektorerna som ansvarar för och leder arbetet på de enskilda skolorna, säger Hans Ringström.
‒Vi från förvaltningsledningen kan inte bestämma att alla ska jobba så här framöver. Men många rektorer är nyfikna och kommer att följa det här. Faller det väl ut tror jag fler tar efter.