Undersköterskan Minna Räisänen på kvinnokliniken paketerar nytagna blodprover i bubbelplast, trycker ned alltihop i en stor plastpatron och placerar den i rörpoststationen. Ett knapptryck senare är patronen ivägskjuten snabbare än ögat hinner se, på väg till Unilabs, fem våningar längre ner och i en annan del av sjukhuset.
– Det här är toppen. Rörposten går varm hos oss, både dagar, kvällar och nätter, med blod- och urinprover som måste analyserar för allt möjligt. Har vi beställt akuta prov har vi svaren inom en timme. Det är jättebra att systemet byggs ut så man kan skicka mer gods samtidigt. Ibland får man ju stå och vänta en stund om det är flera patroner som skickas samtidigt från olika avdelningar.
Nere på Unilabs dimper patronen ner hos biomedicinska analytikern Fanny Berg, som snabbt kollar om proverna kräver akuta svar.
– Det här är ett jättebra sätt att transportera prover och annat mellan avdelningarna. Med det nya modernare systemet blir det ännu snabbare.
Ett rörpostsystem finns redan sedan många år på Mälarsjukhuset, och på länets två andra sjukhus. Men det har blivit omodernt, och nu byts det ut mot ett nytt, längre och större, med bättre transportkapacitet av smågods.
Det mesta handlar om prover som ska från kliniker och avdelningar till labbet för analys, och i de större patronerna kan fler provrör skickas samtidigt. Men det kan också handla om mindre saker som godsmottagningen behöver distribuera. Utan rörpost blir det ett antal kilometer för medarbetare att springa genom sjukhusområdet varje dag. Och tack vare rören, luften och vakuumet kan laboratoriepersonalen ha ett svar klart snabbt.
– Det här sparar både tid och fötter, konstaterar byggchef Jonny Niskanen.
I det nya systemet far patronerna mellan stationerna med upp till sex meter per sekund, alltså över 21 km/h. Och ger sjukhuset sammanlagt 61 rörpoststationer. Navet är den central som klämts in mellan entréerna till akuten och förlossningen.
– Hit kommer alla patroner för omdirigering. Även om den bara ska från en avdelning till en närliggande dockar den längs vägen på centralen, som läser av ett chip och skickar patronen vidare till slutdestinationen.
Arbetet är klart under hösten och innebär en total investering på cirka 50 miljoner.