Företaget Net 4 Mobility har sökt bygglov för att bygga ett 36 meter högt mobiltorn cirka 400 meter sydväst om Ekeby flygfält. Ansökan gäller ett så kallat fackverkstorn med tillhörande teknikbod för mobiltelefoni. Tornet ska enligt ansökan byggas på Eskilstuna pastorats mark några tiotal meter in i skogen från korsningen Åsbyvägen/Hagbyvägen.
Net 4 Mobility är ett joint venture mellan Telenor Sverige och Tele2 Sverige med uppdraget att bygga, äga och driva rikstäckande mobilnät. Företaget håller för närvarande bland annat på att bygga ut den femte generationens mobilnät 5G. Net 4 Mobility har skickat in en skrift från de svenska mobiloperatörernas och mobiltillverkarnas branschorganisation IT & Telekomföretagen där det står att 5G möjliggör bättre och snabbare uppkoppling för alla människor.
Kommunen har låtit närboende och andra som berörs av planerna på ett mobiltorn yttra sig. Eskilstuna flygklubb, som sedan 1937 bedriver segelflygverksamhet i närheten, har i två yttranden yrkat på avslag för bygglovsansökan. Flygfältets start- och landningsbanor ligger i linje med det planerade tornet.
– Det är inte så sällan som vi kommer rakt hem ifrån Katrineholm och då ligger den egentligen i det spåret hem. Då kommer man åkande i hög fart för att ansluta landningsvarvet, säger Peter Wlassics.
I ett första yttrande från den 1 juli menar klubben att tornet skulle göra det omöjligt att bedriva verksamheten såsom den har tillstånd att bedriva den i dag. I samband med träning och tävling kommer segelflygplan ofta på låg höjd när de går i mål över flygfältet.
"Ett torn såsom detta utgör en stor flygsäkerhetsrisk."
Vid utbildning görs ofta inflygningar på låg höjd.
"Detta torn skulle utgöra ett stort riskmoment", skriver klubben i sitt yttrande.
"Ett torn som detta i närheten av flygfältet, kommer också resultera i förändrade flygvägar för bogserflygplanen som används i verksamheten. Konsekvensen av detta blir att det då kommer påverka buller för boende omkring flygfältet."
Även Svenska Segelflygförbundet har tagit del av planerna och skriver i en inlaga att tornets placering är olämplig framför allt vid en nödsituation där ett segelflygplan behöver landa med låga höjdmarginaler.
Net 4 Mobility konstaterar i sitt svar att det redan finns ett något lägre mobiltorn som ligger lite närmare flygfältet.
"Net4Mobility (N4M) har gjort försökt till att inplacera sin utrustning i redan befintligt torn i området som nämnt ovan men på grund av platsbrist i tornet så kan inte N4M placera sin utrustning i befintligt torn. Där av planerar N4M att etablera ett eget närliggande torn för att förse området med god mobiltäckning", skriver kontaktpersonen Isabelle Löf. Hon skriver vidare att det befintliga tornets placering är något som företaget "har tagit i beaktning vid val av vår placering ur flera aspekter bland annat ur flygsäkerhet."
Frågan om tornet enligt Luftfartsverkets regler kan betraktas som ett hinder för flygverksamheten har gjort att kommunens handläggning av bygglovet dragit ut på tiden. Först var det tänkt att politikerna i samhällsbyggnadsnämnden skulle ta ställning till bygglovet i augusti, men eftersom frågan om hur Eskilstuna flygklubb påverkas inte ansågs vara tillräckligt utredd sköts beslutet fram till september.
Net 4 Mobility meddelade i augusti kommunen att företaget varit i kontakt med Luftfartsverket gällande frågan om hur tornet påverkar segelflygverksamheten. Enligt Net 4 Mobility är tornet placerat utanför den så kallade hinderbegränsade ytan.
Eskilstuna flygklubb svarade på måndagen den 2 september att Net 4 Mobility inte tillämpat föreskrifterna rätt. Företaget har utgått från en tänkt start- och landningsbana på en del av flygfältet. En sådan tänkt bana finns utmärkt på Lantmäteriets karttjänst. Om man utgår från att flygplanen håller sig till den banan utgör tornet inget hinder.
Eskilstuna flygklubb konstaterar dock att den använder hela flygfältet för sina starter och landningar. Tornet hamnar då inom den hinderbegränsade ytan. I flygklubbens yttrande står det bland annat att "segelflygplan saknar motor och därmed förmåga att vänta på sin tur för att landa. Det är vanligt att fler segelflygplan landar samtidigt, för vilket hela fältytan behövs."
– Hela grönytan är vårt godkända flygfält, säger Peter Wlassics, vice ordförande Eskilstuna flygklubb.