Eskilstuna-Kuriren har tidigare rapporterat om bygglovet för mobiltornet som fÄtt kritik av bÄde flygklubben och nÀrboende.
Eskilstuna flygklubb har överklagat beslutet till förvaltningsrÀtten i Linköping. Klubben yrkar pÄ att beslutet bör Àndras till ett avslag eftersom det enligt klubben tagits pÄ felaktiga grunder.
Klubben pekar bland annat pĂ„ att det i politikernas beslutsunderlag stĂ„r att Eskilstuna segelflygklubb inkommit med synpunkter som Net 4 Mobliity â som har sökt bygglov â har bemött. Det Ă€r inte korrekt, enligt klubben som menar att bygglovssökanden inte har bemött klubbens flyghinderanalys som visar att tornet mĂ„ste betraktas som flyghinder.
Som tidningen tidigare skrivit meddelade Net 4 Mobility kommunen inför nÀmndens beslut att företaget varit i kontakt med Luftfartsverket gÀllande frÄgan om hur tornet pÄverkar segelflygverksamheten. Enligt Net 4 Mobility Àr tornet placerat utanför den sÄ kallade hinderbegrÀnsade ytan.
Eskilstuna Flygklubb menar i sitt överklagande att Net 4 Mobilitys flyghinderanalys inte har gjorts pÄ ett korrekt sÀtt. Klubben hÀvdar att nÀmndens referens till en "kontrollzon (CTR)" tyder pÄ att bygglovssökanden har gjort analysen för den kommersiella flygplatsen VÀsterÄs HÀsslö i stÀllet för Ekeby flygfÀlt.
Flygklubben spekulerar i sitt överklagande om nÀmndens formuleringar om flyghinderanalysen Àr "medvetande vilseledande för att dölja att sökandes icke-relevanta flyghinderanalys för en flygplats nÀrmast tvÄ och en halv mil bort felaktigen anvÀndes för ett flygfÀlt som ligger inom blotta 500 meter frÄn det tilltÀnkta tornet."