Eskilstuna-Kuriren har tidigare rapporterat om bygglovet för mobiltornet som fått kritik av både flygklubben och närboende.
Eskilstuna flygklubb har överklagat beslutet till förvaltningsrätten i Linköping. Klubben yrkar på att beslutet bör ändras till ett avslag eftersom det enligt klubben tagits på felaktiga grunder.
Klubben pekar bland annat på att det i politikernas beslutsunderlag står att Eskilstuna segelflygklubb inkommit med synpunkter som Net 4 Mobliity – som har sökt bygglov – har bemött. Det är inte korrekt, enligt klubben som menar att bygglovssökanden inte har bemött klubbens flyghinderanalys som visar att tornet måste betraktas som flyghinder.
Som tidningen tidigare skrivit meddelade Net 4 Mobility kommunen inför nämndens beslut att företaget varit i kontakt med Luftfartsverket gällande frågan om hur tornet påverkar segelflygverksamheten. Enligt Net 4 Mobility är tornet placerat utanför den så kallade hinderbegränsade ytan.
Eskilstuna Flygklubb menar i sitt överklagande att Net 4 Mobilitys flyghinderanalys inte har gjorts på ett korrekt sätt. Klubben hävdar att nämndens referens till en "kontrollzon (CTR)" tyder på att bygglovssökanden har gjort analysen för den kommersiella flygplatsen Västerås Hässlö i stället för Ekeby flygfält.
Flygklubben spekulerar i sitt överklagande om nämndens formuleringar om flyghinderanalysen är "medvetande vilseledande för att dölja att sökandes icke-relevanta flyghinderanalys för en flygplats närmast två och en halv mil bort felaktigen användes för ett flygfält som ligger inom blotta 500 meter från det tilltänkta tornet."