Fogdens insats klen tröst för frustrerade däckägare

Uppgifterna om att kronofogden kan assistera i den infekterade däckkonflikten visade sig låta bättre än vad de verkligen var. Än finns ingen ljusning för däckägare som hamnat i kläm.

Tidningen har nu kontrollerat saken närmare med Kronofogdemyndighetens jurister – som tyvärr ger nedslående besked.

Tidningen har nu kontrollerat saken närmare med Kronofogdemyndighetens jurister – som tyvärr ger nedslående besked.

Foto: TT

Eskilstuna2021-11-27 08:22

I flera artiklar har tidningen berättat om däckfirman vars kunder inte kommer åt sina vinterhjul efter ägarens hastiga bortgång. Läget har hela tiden sett tämligen hopplöst ut, men tidigare i veckan kom en nyhet som tände ett hopp hos vissa.

En frustrerad kund hade nämligen begärt att kronofogden skulle gripa in och genom en så kallad särskild handräckning kunna ta sig in i lokalen någon gång efter den 6 december.

Tidningen har nu kontrollerat saken närmare med Kronofogdemyndighetens jurister – som tyvärr ger nedslående besked.

Det beslut som kan fattas den 6 december ger bara myndigheten rätt att ta den aktuella kundens däck, inte övriga kunders.

undefined
Victoria Fjällborg, jurist på Kronofogdemyndigheten.

– Det beslutet kommer specifikt att gälla den här kunden. Det blir tyvärr inte så att andra som har däck hos samma firma per automatik kan få ut sina däck, säger Victoria Fjällborg, jurist på myndigheten.

I stället måste varje kund skicka in en egen ansökan och gå igenom samma långa handläggningsprocess för att få hjälp.

– För varje ny ansökan måste vi ge svaranden i målet en möjlighet att bemöta ansökan. Det behöver ju inte vara så att svarandens uppfattning är samma för alla kunder, säger Victoria Fjällborg.

Men svaranden i målet, det är ju ett företag som saknar styrelse eller andra företrädare?

– Ja. Jag förstår att folk blir frustrerande och att det kan verka stelbent. Men vi måste ändå ge svaranden samma chans varje gång, säger Victoria Fjällborg.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!