– Jag tycker om katter, säger doktor Peter Hasselkvist och sjunker ner i soffan hemma hos Teresia i Skiftinge, vars 22-årige norska skogkatt Dennis med intresse betraktar besökarna från mattes knä.
Teresa, som har sjukdomen kol och problem med sina andningsvägar, sitter i rullstol. Att ta sig till vårdcentral eller sjukhus innebär att hon måste förlita sig på en rad människor och instanser.
– Det är så fantastiskt skönt att slippa jaga trappklättrare, sjukresa och en tid på vårdcentralen, och att lyckas med att boka in allt på samma dag. Allt blir ju så mycket lugnare om jag kan få stanna hemma när jag mår så här dåligt. Jag hade samma vårdcentral i tiotalet år innan jag nu bytte, och det låter fint att regionen och kommunerna samverkar för att man ska få hjälp när man kommit hem från sjukhuset och inte klarar sig på egen hand. Men det funkar aldrig, för att få vård och hjälp måste jag ge mig ut själv.
När inte ork till det finns tvingas Teresa Ward bli hemmasittande.
– Att doktorn och sköterskan kan komma hem till mig så här är enormt värdefullt. Och jag slipper dessutom det extra orosmomentet att sitta i ett väntrum bland andra sjuka patienter. Att kontakta en läkare över nätet har jag aldrig provat, det tror jag inte på.
Hemma i vardagsrummet får hon nu i lugn och ro redovisa vad som hänt sedan Snabbdoktors team var på besök senast, och hur hon mår i dag. Peter Hasselkvist undersöker, lyssnar på lungorna och gör upp fortsatt behandlingsplan, medan undersköterskan Pia Ek som i dag bildar team med Peter, tar blodprover och antecknar.
En timme senare är teamet tillbaka på vårdcentralen igen, lagom till att Peters nästa patient sitter i väntrummet. Bland kollegorna på Snabbdoktor står hembesöken högt i kurs, konstaterar Pia medan de hänger ifrån sig sjukvårdsväskor och reflexvästar.
– Det är så kul att åka ut så här, det tycker vi alla. Det blir en lite annorlunda arbetsdag, och människor blir så enormt glada när vi kommer.
Vårdcentralen, som öppnade i november 2022, har dagligen upp till två hembesök till listade patienter på schemat.
– Framför allt är det äldre människor och de som av olika skäl själva inte kan ta sig till oss vi besöker, och för dem blir det också en stunds social samvaro som inte är nog så viktig och uppskattad.
Vårdcentralen Snabbdoktor Eskilstunas vd, läkaren Mahmoud Almohtasib håller med. Konceptet med hembesök har verkligen slagit väl ut, och kundunderlaget växer i snabb takt. I dag har vårdcentralen 1 200 listade patienter och en tredje läkare på ingång.
Mahmoud Almohtasib är glad och rörd över Eskilstunabornas varma mottagande. Men han vill ännu hellre betona vikten av den andra nyheten han med sitt företag infört i primärvården i Eskilstuna, och Sörmland; kvällsöppet på vardagar. Och där är han och hans personal bekymrade.
– Vi är den enda jourmottagningen i hela den sörmländska primärvården på vardagskvällar, och vi räddar liv konstant. Människor kommer inte fram till sin vårdcentral. De väntar en, två, tre dagar, och det primärvårdsbesvär som initialt inte behövde akutvård har hunnit bli livshotande.
– På jourtid 17-20 tar vi emot livshotande fall varje vecka och konstaterar ofta att "vi har räddat liv i dag igen". Jag är glad att vi har den möjligheten, och hoppas att Region Sörmland vill se behovet patienterna uppenbarligen har. Vi avlastar sjukhusets akutmottagning med full verksamhet kvällstid, men får inte någon ersättning som regionens jourmottagning.
Det är inte ersättningen som är problemet här, poängterar Almohtasib, det är bristen på jouröppen primärvårdsverksamhet.
– Flera vårdcentraler hänvisar redan sina patienter till oss, och inte bara för att vi håller kvällsöppet. Köerna är för långa, folk kommer inte fram på telefon för att många vårdcentraler har fler patienter än de klarar av. Som läkare blir jag arg och ledsen att det ska behöva vara så här i en stad av Eskilstunas storlek. Det finns ju både ett patientflöde och ett stort behov av en kvällsmottagning i regionens regi, om de bara vill satsa. Och jag skulle så gärna vilja se fler bilar än vår på hembesök i stan.
– Men vi fortsätter rädda liv och skriva avvikelserapporter, och hoppas på en kommande upphandling.