Förälder kritiserar Slagstaskolan: "Okunskap"

Annas son går på Slagstaskolan i Eskilstuna. Han har diagnoserna autism och adhd. Hon ifrågasätter att sonens stöd tas bort och inte ersätts av ett nytt. "Jag vill understryka att vi inte tagit bort något stöd för den aktuella eleven", säger Susan Karlsson, skolans rektor.

En förälder, vars son går på Slagstaskolan, är missnöjd över att ett stöd dras in och inte ersätts av ett annat.

En förälder, vars son går på Slagstaskolan, är missnöjd över att ett stöd dras in och inte ersätts av ett annat.

Foto: Anders Nilsson/privat

Eskilstuna2021-08-18 11:47

– När man har adhd och autism har man svårt med ljud och intryck – filtret som andra har fattas. Alla ljud och rörelser går rakt in i hjärnan och man blir otroligt trött, säger Anna. 

Anna, som egentligen heter något annat, säger att det finns en okunskap kring sonens diagnoser. Han har svårigheter att vistas i klassrummet tillsammans med andra elever under längre stunder. Han behöver oftare pauser och få vara själv, med stöd av sin resurs. Resursen stöttar honom under skoldagen.

– Jag vill understryka att vi inte tagit bort något stöd för den aktuella eleven, då eleven i dag har en möjlighet att arbeta i ett mindre sammanhang. Vi erbjuder våra elever, som har behov av att arbeta i ett mindre sammanhang, ett bemannat studierum på skolan, säger Susan Karlsson, rektor på Slagstaskolan.

Anna påpekar dock att sonen endast haft sin resurs med sig i studierummet och ingen lärare. Hon vill att sonen fortsatt får ta pauser när han behöver och då gå undan i ett avskilt rum. 

– Han klarar max fem minuters arbete, sedan behöver han en paus. Skolan vill schemalägga hans pauser till två per dag, säger Anna.   

undefined
Slagstaskolan.

Susan Karlsson säger att skolan har en förstelärare som är utbildad inom neuropsykiatriska funktionsnedsättningar (NPF), där autism och adhd ingår. Slagstaskolan ger även föreläsningar och handledning för personalen, om elever i behov av särskilt stöd.

– Målet är att alla elever ska vara i klassrummet. Man kan även vara i studierummet tillsammans med sin resurs och lärare, säger Susan Karlsson.

När Annas son började på skolan hade han ett eget mindre rum, bredvid klassrummet, dit han kunde gå undan. Men i årskurs ett ville skolan att han skulle vistas mer i klassrummet och erbjöd då inte längre det enskilda rummet. Det ledde till att han var hemma under en längre period. I slutet av årskurs ett fick han återigen tillgång till rummet – Anna ifrågasätter att ett stöd dras bort och inte ersätts med ett annat.

– Vi har speciallärare som jobbar med elever i ett elevhälsoteam. I teamet finns även en kurator, socialpedagog, skolsköterska och rektorer. Vi ses varje vecka och går igenom alla elever på skolan. Det finns även ett skolnärvaroteam och team förebygg, som stöttar både föräldrar och elever, säger Susan Karlsson.

undefined
Susan Karlsson, rektor på Slagstaskolan, säger att skolan inte har tagit bort något stöd.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!