Företagare efterlyser upphandlingsrådgivning

Många lokala företagare upplever att det är krångligt att delta i offentliga upphandlingar. Det framkom vid den digitala näringslivsdialogen den 23 april. En företagare föreslog att kommunen ska inrätta en tjänst som upphandlingsrådgivare.

Hanna Karlsson, platschef Lernia Bemanning Södermanland.

Hanna Karlsson, platschef Lernia Bemanning Södermanland.

Foto: Joachim Sorbe

Eskilstuna2021-05-19 14:09

Jenny Bergh, som driver tjänsteföretaget Khraft AB, var en av paneldeltagarna vid näringslivsdialogen den 23 april. 

– Jag tror att många av tjänsteföretagen skulle kunna växa genom lite stöd i det här. Många av mina företagarkollegor och även jag själv kan ju tycka att upphandlingar är ganska krångliga. 

– Man ska ha policys, man ska ha massa dokument inför de här upphandlingarna och när man gör det första gången så tar det en hel del kraft. 

Hon ställde frågan om det skulle kunna finnas en upphandlingsrådgivare på kommunen på ungefär samma sätt som det finns konsumentrådgivare. Hon menade att det kunde vara klokt att ha en enskild person som företagare kan höra av sig till. 

– För egen del har jag varit och nosat på upphandling i många år och sedan också tittat på de här och sett att nej, det här tar alldeles för lång tid. Det går mycket snabbare för mig att skaffa affärer hos andra företag, vilket jag också har gjort. När vi tittar på upphandling ställs det ofta ett krav att man ska ha 3-5 års erfarenhet av offentlig sektor vilket innebär att min övriga erfarenhet från andra sektorer - och så är det också för mina kollegor - inte överhuvudtaget räknas. 

undefined
Jenny Bergh på Khraft AB var en av paneldeltagarna vid den digitala näringslivsdialogen.

En annan paneldeltagare var Hanna Karlsson, platschef på Lernia Bemanning Södermanland. Hon berättade att Lernias bemanningsdivision arbetar mindre och mindre med offentliga upphandlingar. 

– Vi upplever det som krångligt, tidsödande, svårt att vinna lönsamma anbud. 

Hon menade att skall-kraven ibland är irrelevant höga. 

– Till exempel i fråga om referens, vilket gör att man inte kvalificerar sig. 

– Det är nästan alltid lägstapriset som gäller. Att kvalitet, kompetens och erfarenhet är sekundärt. 

Hon tipsade kommunen om att det är bra att ha koll på avtal för respektive bransch. 

– Är det en upphandling kring bemanningstjänster bör man veta vad som ingår i stora drag i det här bemanningsavtalet som vi som är auktoriserat bemanningsföretag behöver följa. Här blir det ofta en mismatch annars. Att upphandlare har villkor som inte alls stämmer med vad vi är skyldiga utifrån avtal. 

– Man kan förlora seriösa anbudsgivare på att skall-kraven bygger på en utopi ibland. 

Både Hanna Karlsson och Jenny Bergh var positiva till servicenämndens ordförande Arne Jonssons tankar om att dela upp upphandlingar i mindre delar för att öppna upp för fler mindre företag att vara med. 

Upphandlingschefen Anna Kahlbom på Eskilstuna kommun sa att hon gillade förslaget om en upphandlingsrådgivare. Hon tyckte dock att det borde vara en person som inte jobbar på kommunen. Anna Kahlbom höll även med Hanna Karlsson om att kommunen behöver bli bättre på att hålla koll på avtalen för respektive bransch. Anna kommenterade även tankarna kring att dela upp upphandlingar i många små delar.

– Vårt huvuduppdrag är ju att se till att våra verksamheter har bra leverantörer och bra tjänster och det ska vara enkelt att göra rätt brukar vi prata om internt. Har man många avtal så driver det komplexiteten internt också.

När det gäller skall-kraven menade hon att det är viktigt att kommunen har en fortlöpande dialog med företagen för att hitta rätt när det gäller vilka krav som ska ställas vid upphandlingar. Det är viktigt att ställa rätt krav från början eftersom det inte går att ändra skall-kraven under upphandlingens gång. 

Anna höll inte med om att kommunen bara går på lägstapris vid upphandlingar.  

– Nja, så är det ju inte, vi försöker jobba väldigt mycket med skall-krav i kombination med kvalificeringskrav i kombination med avtalsvillkor som gör att det blir en bra grund för bra anbud. 

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!