Företaget om våra frågor: "Nu är du jätteotydlig"

Att få ordentliga svar från företaget som skickat ut erbjudanden om gravskötsel tillsammans med inbetalningskort visar sig inte vara helt enkelt. Här kan du läsa vår konversation med Gravskötsel och omvårdnad i Sverige AB.

Vi har sökt och fått kontakt med Gravskötsel och omvårdnad i Sverige så att de ska kunna svara på kritiken. Men några egentliga svar har vi inte lyckats få.

Vi har sökt och fått kontakt med Gravskötsel och omvårdnad i Sverige så att de ska kunna svara på kritiken. Men några egentliga svar har vi inte lyckats få.

Foto: Lisa Hölne/Skärmdump Instagram och My newsdesk

Eskilstuna2022-03-21 06:47

Vi söker en första kontakt med företaget Gravskötsel och omvårdnad i Sverige AB via mejl. Frågorna vi vill ha svar på gäller de fakturor som har skickats ut till gravrättsägare i Eskilstuna och som lett till att kyrkan i Eskilstuna gått ut med en varning:

Hur ser ni på att era fakturor kan uppfattas som förvillande för vissa?

Hur ska man som kund gå till väga om man råkat betala en faktura från er i tron om att det var ens vanliga faktura för gravvård?

Hur kommer det sig att ni inte i stället skickar ut ett erbjudande och sedan en faktura när ni kommit överens med kunden om vilken tjänst den vill köpa?

Har ni några planer på att förändra er approach?

Vi får svar från företaget samma dag. Ett mejl som är signerat en Martin Eriksson som enligt uppgift är pressansvarig på Gravskötsel och omvårdnad.

Han inleder:

"Tack för ert meddelande. Nu är du jätteotydlig."

Han skickar med två länkar till Wikipedia som beskriver vad en faktura är och vad ett erbjudande är och skriver vidare:

"En faktura kan aldrig vara ett erbjudande. Inte heller kan ett erbjudande vara en faktura. Du skriver att våra fakturor är förvillande. Märkligt. Vilka fakturor med ett betalningskrav är förvillande? Du skriver att om man råkat betala en faktura och vad som händer då? Jag förstår inte frågan. Jag måste fråga er om ni har någon aning om vad en faktura är för något? Återkom med korrekta termer då jag blir väldigt förvirrad av er röriga meddelande."

Vi svarar via mejl och ber om en intervju via telefon i stället, så att det kanske blir lättare att förstå varandra.

Då får vi svar igen från samma signatur.

"Jag har inga problem med att förstå er så länge ni är tydlig. Återkom med tydliga frågor så ska jag besvara dessa så gott det går. Ett tips är att du tydligt förklarar vid varje punkt vad du anser har hänt, bifogar bilder samt vad för kritik som framförs och av vem. Styrk dina påståenden så gott det går. Hänvisa gärna till lagar. Du får samtidigt även bifoga bilder på de fakturor och erbjudanden du skriver om så jag vet vad det är för handlingar vi skriver om."

Martin Eriksson skriver vidare:

"Jag noterar även att du har svårt att särskilja en faktura från ett erbjudande och blandar ihop dessa på oförklarliga sätt. Återigen vill jag uppmana er om att läsa på om marknadsföringslagen samt vad en faktura faktiskt är. Du kan få lite utbildningsmaterial från mig om du inte finner rätt information. Avslutningsvis är det svårt för mig att anta vad du talar om då vi är Sveriges största gravskötselföretag med över 50 000 nöjda kunder som dagligen har kontakt med tusentals människor runt om i Sverige och årligen har vi kontakt med 100 tusentals människor både i Sverige och i utlandet."

Vi skickar återigen frågor men har i skrivande stund ännu inte fått något ordentligt svar.

undefined
På sin hemsida och i sociala medier lyfter Gravskötsel och omvårdnad i Sverige fram att de uppmärksammats av en rad medier och andra instanser. De skriver dock inte i vilket sammanhang. I ett pressmeddelande beskriver de sig som Sveriges mest trakasserade bolag.

På sin hemsida och i sina sociala medier stoltserar Gravskötsel och omvårdnad i Sverige AB med att ha uppmärksammats av en rad medier och myndigheter. Vad man däremot inte lyfter fram är på vilket sätt företaget uppmärksammats.

För ser man rubrikerna får man en bild som kanske inte är något man vill nämna på hemsidan.

Mitt i tidningen skriver: "Erbjudande om gravskötsel misstas för faktura". Aftonbladet: "Förvillande fakturor om gravskötsel upprör". Råd och rön: "Anhöriga känner sig lurade om gravskötsel".

Företagets försvar

I ett pressmeddelande beskriver Gravskötsel och omvårdnad i Sverige att de är "Sveriges mest trakasserade bolag".

"Har du hört talas om att ett bolag förföljs och trakasseras av politiker, kommuner, Svenska kyrkan, Konsumentverket och journalister? Nu kan du läsa historian om Gravskötsel och omvårdnad i Sverige AB. Historiken är fylld av bisarra händelser som skulle få bolaget på fall. Förföljelserna är regisserade av kommunen Stockholms stad - den enda konkurrenten bolaget har i Stockholm."

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!