Det har hänt igen.
Återigen tog det tvärstopp för en lastbil på Vasavägen/Carlavägen i Eskilstuna. Förra veckan tog det stopp i en höjdbarriär. Den här veckan körde lastbilen rakt in i gång- och cykelbron.
Vad som mer skiljer olyckorna åt? Fordonen kom från olycka håll.
Om man kommer från Viptorp finns det ingen höjdbarriär som skyddar alldeles för höga lastbilar att köra in i en bro. Men det gör det om du kommer från centrum.
– Den stora balken sitter där för att skydda järnvägsbron. Den vill vi undvika skador på. Om den blir påkörd måste järnvägen stängas av och det tar flera timmar innan någon varit där och besiktat spåren. Den konsekvensen vill vi undvika, säger Anders Enesved, enhetschef på samhällsbyggnadsförvaltningen i Eskilstuna kommun.
Anders Enesved tar förra veckans olycka som ett exempel.
– Balken i sig skyddar inte mot olyckor. Men från andra hållet, där olyckan skedde den här gången, fungerar gång- och cykelbron som ett skydd för järnvägsbron. På den har vi inte samma besiktningskrav. Det är klart att den också kan få skador, men det är osannolikt att den går sönder.
Men finns det inte risker om folk går på gångbron samtidigt som en lastbil kör på den?
– Bron kommer inte att rasa för att någon kör på den och det är ganska högt från underkanten av bron till räcket.
Exakt vad höjdbarriären kostade att sätta upp minns inte Anders Enesved. Men det handlar om ett par miljoner kronor i alla fall.