Sena matleveranser ger tomma hyllor

Hyllorna på Coop har i flera fall ekat tomma. För en dryg vecka sedan började Stora Coop i Tuna Park ta alla sina varor från det nya jättelagret i Kjula och det har medfört vissa problem. "Leveranserna har anlänt ganska sent på dagen, men på det hela taget har övergången gått bra", säger butikschefen Jonas Lidhammar.

"De allra flesta har stor förståelse för att vissa varor inte finns hemma", säger Jonas Lidhammar, butikschef på Stora Coop i Eskilstuna

"De allra flesta har stor förståelse för att vissa varor inte finns hemma", säger Jonas Lidhammar, butikschef på Stora Coop i Eskilstuna

Foto: Joakim Serrander

Eskilstuna2024-04-26 16:45

Var det slut på sallad i påse, favoritköttbullarna eller något i mejeriväg när du skulle handla i någon av Coops butiker nyligen?

Fram till och med förra onsdagen tog Stora Coop i Eskilstuna sina torra varor från koncernens lager i Bro och färskvaror från lagret i Västerås. Dagen efter började alla typer av matvaror anlända till butiken från det nybyggda lagret i logistikparken.

Förändringen har inte gått helt friktionsfritt och för Stora Coop, ute vid Tuna Park, har det främst handlat om att leveranserna kommit fram senare.

undefined
"De allra flesta har stor förståelse för att vissa varor inte finns hemma", säger Jonas Lidhammar, butikschef på Stora Coop i Eskilstuna

– Nu är det skarpt läge och då sätts allt på prov. Det är mycket som ska klaffa, men det har trots allt bara gått en vecka och vi är i grunden väldigt positiva till att ta våra varor från ett lager som ligger i kommunen – det innebär många vinster, säger Jonas Lidhammar på Stora Coop i Eskilstuna.

När tidningen besöker butiken på fredagseftermiddagen såg lokalernas hyllor välfyllda ut – med några få undantag. 

undefined
Sorry, inte så mycket sallad i påse att välja på – men det finns dock en hel del alternativ.

I diskar som normalt rymmer påssallad och vissa charkvaror möts kunden av en A4 med texten att varan är tillfälligt slut.

– Normalt får vi våra leveranser på tidiga morgonen. Den här veckan har de vid flera tillfällen anlänt först på eftermiddagen – eller i några fall dagen efter och det ställer till det.

– Vi ser det som ett övergångsproblem och jag tror att de håller på att arbeta ikapp. I dag fick vi leverans på morgonen, så det går åt rätt håll, säger Jonas Lidhammar som är tacksam över kundernas förståelse.

undefined
Therese Knapp, pressekreterare på Coop.

Therese Knapp, pressekreterare på Coop, är väl medveten om inkörningsproblemen.

– Vi vet att enskilda butiker har fått sena leveranser och att vissa inte fått allt de beställt och så vill vi så klart inte ha det. Problemen beror på att vi håller på att skala upp och trimma in den nya verksamheten vid terminalen i Eskilstuna, säger hon.

undefined
Enstaka charkvaror har inte kommit med i butikens beställda leveranserna.

I det nya lagret är det bland annat nya beställningssystem och logistikflöden som ställer till problem.

– Nu gör vi vårt bästa för att jobba ikapp. I och med att vi ännu inte är i full drift kan vi inte ge en prognos för när bristerna är avhjälpta.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!