Var det slut på sallad i påse, favoritköttbullarna eller något i mejeriväg när du skulle handla i någon av Coops butiker nyligen?
Fram till och med förra onsdagen tog Stora Coop i Eskilstuna sina torra varor från koncernens lager i Bro och färskvaror från lagret i Västerås. Dagen efter började alla typer av matvaror anlända till butiken från det nybyggda lagret i logistikparken.
Förändringen har inte gått helt friktionsfritt och för Stora Coop, ute vid Tuna Park, har det främst handlat om att leveranserna kommit fram senare.
– Nu är det skarpt läge och då sätts allt på prov. Det är mycket som ska klaffa, men det har trots allt bara gått en vecka och vi är i grunden väldigt positiva till att ta våra varor från ett lager som ligger i kommunen – det innebär många vinster, säger Jonas Lidhammar på Stora Coop i Eskilstuna.
När tidningen besöker butiken på fredagseftermiddagen såg lokalernas hyllor välfyllda ut – med några få undantag.
I diskar som normalt rymmer påssallad och vissa charkvaror möts kunden av en A4 med texten att varan är tillfälligt slut.
– Normalt får vi våra leveranser på tidiga morgonen. Den här veckan har de vid flera tillfällen anlänt först på eftermiddagen – eller i några fall dagen efter och det ställer till det.
– Vi ser det som ett övergångsproblem och jag tror att de håller på att arbeta ikapp. I dag fick vi leverans på morgonen, så det går åt rätt håll, säger Jonas Lidhammar som är tacksam över kundernas förståelse.
Therese Knapp, pressekreterare på Coop, är väl medveten om inkörningsproblemen.
– Vi vet att enskilda butiker har fått sena leveranser och att vissa inte fått allt de beställt och så vill vi så klart inte ha det. Problemen beror på att vi håller på att skala upp och trimma in den nya verksamheten vid terminalen i Eskilstuna, säger hon.
I det nya lagret är det bland annat nya beställningssystem och logistikflöden som ställer till problem.
– Nu gör vi vårt bästa för att jobba ikapp. I och med att vi ännu inte är i full drift kan vi inte ge en prognos för när bristerna är avhjälpta.