"Skärmtid hemma inte samma sak som i förskolan"

Barn och skärmtid är en ständigt het potatis och nu ska användningen av digitala verktyg i förskolan utredas. "Skärmtid är ett problem utanför förskolans väggar, inte innanför", säger David Alexandersson, digitaliseringsutvecklare i Eskilstunas förskolor.

David Alexandersson, digitaliseringsutvecklare för Eskilstunas kommunala förskolor och Eija Kontio, rektor på Kafjärdens förskola, ser flera positiva fördelar när analoga och digitala verktyg kan komplettera varandra i förskolan.

David Alexandersson, digitaliseringsutvecklare för Eskilstunas kommunala förskolor och Eija Kontio, rektor på Kafjärdens förskola, ser flera positiva fördelar när analoga och digitala verktyg kan komplettera varandra i förskolan.

Foto: Annika af Klercker/TT, Privat

Eskilstuna2023-10-10 04:45

Regeringen har gett Skolverket i uppdrag att ta fram nya riktlinjer för digitala verktyg i förskolan. Det krav som i dag finns på att varje barn ska få använda digitala verktyg ska slopas.

undefined
Skolminister Lotta Edholm (L) och arbetsmarknads- och integrationsminister Johan Pehrson (L) håller en pressträff och presenterar en nyhet för att minska skärmtid i förskolan. "Vi behöver gå från skärm till pärm", säger Pehrson.

I debatten används just ordet "skärmtid" trots att det är ett begrepp som inte nämns i läroplanen.

– Skärmtid syftar snarare på vad som händer hemma, där barnen blir passiva konsumenter. Det är inte så vi arbetar i förskolan, snarare tvärtom. De digitala verktygen är ett komplement till de analoga och ger fler möjligheter att lära sig saker på bästa sätt. Detta stöds också av forskning om förskolan, säger David Alexandersson, digitaliseringsutvecklare för Eskilstuna kommuns förskolor.

undefined
David Alexandersson, digitaliseringsutvecklare för Eskilstunas kommunala förskolor.

Enligt David Alexandersson handlar det alltså inte om att sätta små barn framför skärmar hela dagarna.

– Det har aldrig funnits en tanke på att ta bort analoga verktyg. De digitala finns med som ett stöd.

Också ute på förskolorna poängteras att det digitala i första hand fungerar som komplement till annat.

– Vi förhåller oss till de riktlinjer som finns och använder digitala verktyg som ett pedagogiskt hjälpmedel i undervisningssyfte, säger Sofia Hertzberg, rektor på Gredby förskola i Eskilstuna.

– Är vi exempelvis ute i skogen och ser en spännande insekt kan vi ta fram information om den digitalt, visa bilder och ta reda på fakta direkt på plats vilket förstärker lärandet. Men vi läser ju även vanliga faktaböcker, fortsätter hon.

Eija Kontio, rektor på fristående Kafjärdens förskola, är inne på samma linje. Här används bland annat en digital bilderbokstjänst med fokus på språkutveckling.

– Vi har digitala verktyg vid sidan om vanliga böcker, papper och penna. Genom de digitala boktjänsterna kan vi projicera bilderna på väggen så att alla barn kan se och hänga med ordentligt och vi har tillgång till böcker som är inlästa på flera olika språk vilket är väldigt bra, säger hon.

undefined
Eija Kontio, rektor på Kafjärdens förskola, tycker att digitala boktjäster är ett bra komplement till vanliga böcker, bland annat därför att de finns inlästa på flera olika språk.

Eija Kontio lyfter också möjligheten till skapande av olika slag.

– Det finns mycket kreativt barnen kan göra, till exempel små filmer. Det digitala ersätter inte annat skapande utan kompletterar.

Digitaliseringsutvecklaren David Alexandersson anser att Eskilstunas förskollärare är fullt kapabla att avgöra när och hur de digitala verktygen ska nyttjas bäst. Att helt slopa digitala verktyg i förskolan vore enligt honom fel väg att gå.

– Det är att beröva barnen kunskap.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!